TÜBİTAK 4006 bilim fuarlarının öğretmenler açısından değerlendirilmesi: Polatlı örneği.


Yener D., Balcı E.

V. Uluslararası TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi, İstanbul, Türkiye, 27 - 29 Haziran 2019, ss.39-41, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.39-41
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

TÜBİTAK ile MEB arasında 2012 yılında imzalanan “Eğitimde İşbirliği Protokolü” kapsamında “Ortaokul ve liselerde bilim kültürünün geliştirilebilmesi, bilim ve teknoloji konularında farkındalık oluşturulması ve bilim kültürünün tabana yayılması amacıyla “TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları Destekleme Programı” açılmıştır. Okullarda gerçekleştirilen bu çalışmalar ile bilim fuarlarının önemi artmıştır. Bu durum öğretmenlerin, bilim fuarlarına yönelik algılarını, tutumlarını, görüşlerini incelemek amacıyla çalışmaların yapılmasını gerekli kılmaktadır. Bu sebeple çalışmada farklı kategorileri içeren, tüm kitlelere hitap eden ve TÜBİTAK-MEB işbirliğine dayanan TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarları Destekleme Programına düzenleyici olarak katılan öğretmenlerin bilim fuarları hakkındaki görüşlerini incelemek amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması olarak gerçekleştirilmiştir. İncelenen durum veya olgular hakkında yazılı materyallerin incelenmesini kapsayan doküman incelemesi tekniği çalışmanın veri analiz tekniğini oluşturmaktadır. Verilerin toplanması amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bu çalışma 2016-2017 yılında Polatlı ilçe merkezinde bulunan ve kendi bünyesinde TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarı gerçekleştiren 10 adet ortaokul ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın katılımcıları bilim fuarlarında proje yürütücüsü veya danışmanı olarak görev alan 35’i kadın 25’i erkek olmak 60 öğretmenden oluşmaktadır. Verilerin analizi sonucunda şu bulgulara ulaşılmıştır. Öğretmenlerin bilim fuarlarına katılma sebeplerinin başında “kendi deneyimlerini diğer insanlarla paylaşmak” ve “bilinçli öğrenci yetiştirmek” gelmektedir. Bununla birlikte öğretmenler, bilim fuarlarına özgeçmişlerine faydalı olacağını belirtmişlerdir. Katılımcılar fuarda yer alacak projeleri seçerken “geçmiş çalışmalardan” yararlandıklarını ifade etmişlerdir. Bu durumu fuarda görev alacak “öğrencilerin yapmış oldukları çalışmalar” takip etmektedir. Katılımcılar bilim fuarlarında yer alacak öğrencileri seçerken, öncelikle “öğrencilerin gönüllü olmasına”, “fuarlara yönelik ilgisinin olmasına”, “akademik başarılarına” ve daha önce “bilim fuarlarına katılıp katılmadıklarına” dikkat ettiklerini ifade etmişlerdir. Ayrıca bilim fuarlarının “faydalı bir etkinlik olmasını”, “bilimsel çalışmaya yönlendirmesini” ve “öğrencilerde bilgi artışı sağlamasını” fuarların olumlu yönü olarak belirlenmiştir. Buna karşın “proje bütçesinin yetersiz olmasını”, “raporlama işinin zor olmasını” ve “yoğun çalışma gerektirmesini” olumsuz yönolarak ifade etmişlerdir. Ayrıca katılımcıların az bir kısmı bilim fuarı düzenlemenin idare tarafından istendiğini ve zorunlu tutulduğunu ifade etmişlerdir. Bu bulgulara göre öğretmenlerin bilinçli öğrenci yetiştirme isteğinin güncellenen fen bilimleri öğretim programında yer alan “tüm bireylerin fen okuryazarı olarak yetiştirilmesi” amacı ile aynı amaca yönelik olduğu ifade edilebilir. Çünkü hem fen bilimleri öğretim programında yer alan hem de bilim fuarlarının amaçları arasında yer alan “öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini kullanabilmeleri” fen okuryazarı bireylerin özellikleri arasındadır. Fen okuryazarı bireyler günlük hayatta problemlere nasıl yaklaşmasını bilen bireyleridir. Ayrıca bilim fuarlarının öğretmenlerin özgeçmişlerinde olumlu örnek olmasına öğretmenlerin BİLSEM’lere başvuru yaparken ek puan almaları örnek olarak gösterilebilir. Öğretmenlerin sergilenecek projeleri seçerken geçmiş çalışmalardan yararlanmaları ortaya konulan projelerin birbirleri ile benzer çalışmalar olduğu şeklinde ifade edilebilir. Bununla birlikte katılımcıların çok az bir kısmının “akademik çalışmalardan yararlanması” belirli bir öğrenme sürecinden geçen öğretmenlerin araştırma yöntemlerini bilmedikleri ya da kullanamadıkları şeklinde yorumlanabilir. Bilim fuarlarına katılacak öğrencilerin seçilirken gönüllü olması ve akademik başarılarının yüksek olması sınıfta farklı becerilere sahip öğrencilerin fark edilmesine engel oluşturabilir. Katılımcılar fuarların olumlu yönleri ile ilgili birbirlerine yakın ifadeler kullanmışlardır. Proje bütçesinin yetersiz olması, yoğun bir çalışma gerektirmesi üzerine raporlaştırmanın zor olması öğretmenler tarafından bir yük gibi algılanmasına sebep olmaktadır. Ayrıca idare tarafından zorunlu tutulma durumu bu çalışma açısından az bir oran gibi görülse bile ülke genelinde yapılan bilim fuarları dikkate alındığında küçümsenmeyecek orandır.

Within the scope of the Cooperation Protocol in Education signed among TUBITAK and Ministry of National Education (MNE) was began on development of science culture, creating awareness about science and technology and spread of science culture to the people. The importance of science fairs has increased with these studies in schools. This situation requires the studies for science fairs in order to examine teachers’ perceptions, attitudes, opinions. Therefore, it is aimed to examine the opinions of the teachers who participate in TUBITAK 4006 Science Fairs Support Program, which has different categories that appeal to all audiences and based on TUBITAK-MNE cooperation as organizers of science fairs. The study was conducted as a case study from qualitative research designs. Document analysis technique that including examination of written materials about the examined facts or facts is the data analysis technique of the study. The semi-structured interview form was used to collect data. This study was carried out with 10 secondary schools which carried out TUBITAK 4006 Science Fair in its own located in Polatlı district center in 2016-2017. Participants of study consists of 60 teachers (35 females and 25 males) that they are project coordinator or advisor. The analysis of the data reached the following findings. One of the reasons why teachers participate in science fairs is to share their experiences with other people and educate conscious students. Besides this, teachers stated that science fairs would be useful for their curriculum vitae. Participants stated that they used previous studies when choosing projects to take part in the fair. This situation is followed by the studies of the students. Participants stated that they pay attention when choosing to take part in fairs, firstly “students volunteering”, “having interest in fairs”, “academic achievements” and “whether they participated in science fairs before”. Also it determined that science fairs should be useful activity, directing scientific studies and provide information increase in students as a positive aspect of fairs. On the other hand, they stated that the project budget was insufficient, the reporting work was diffucult and the need for intensive work was negative. In addition, a small part of the participants stated that the regulation of science fair was requested by the administration and it was obligatory. According to these findings, it can imply the teachers' willingness to train conscious students is aimed at the same purpose with the aim of training all individuals in the updated science curriculum as a science literate. Because science students are able to use scientific process skills, included in the science curriculum and between the aims of science fairs, are among the characteristics of science literate individuals. Science literate individuals are the person who know how to approach problems in daily life. In addition, the fact that science fairs have a positive contribution to teachers' CVs and teachers have received additional points when applying to BILSEMs. It can be stated that the projects that teachers have taken advantage of previous studies while selecting projects to be exhibited are similar studies. However, the fact that only a small number of participants benefit from academic studies can be interpreted as the fact that teachers who have passed through a certain learning process do not know or use research methods. Students who will participate in science fairs while volunteering and having high academic achievements can prevent the discernment of students with different skills in the classroom. The participants used similar expressions about the positive aspects of the fairs. As the project budget is insufficient, it is difficult to report on the need for intensive work and it is perceived as a burden by teachers. Moreover, the state of being obliged by the administration can be seen as a small rate in terms of this study, even though the nationwide science fairs are not to be underestimated.