Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının fizik kavramlarına yönelik bilişsel yapıları


Yener Y., Yener D., Somuncu Demir N., Kiras B.

III. INES Uluslararası Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi, Antalya, Türkiye, 28 Nisan - 01 Mayıs 2018, ss.118, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.118
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Araştırmanın amacı, sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının fizik kavramlarına yönelik bilişsel yapılarını ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması kullanılmıştır. Katılımcı grubunu, Batı Karadeniz’de bulunan bir üniversitede Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı 2. sınıfta öğrenim gören 51 öğretmen adayı oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) kullanılmıştır. KİT kapsamında 10 anahtar kavram kullanılmıştır. Bu kavramlar; hareket, kuvvet, enerji, ısı, sıcaklık, basınç, optik, ses, elektrik ve uzay olarak belirlenmiştir. Her bir kavramın altında 10 kelimelik boşluk bulunmaktadır. Veri toplama aşamasından önce öğretmen adaylarına KİT’in ne olduğu ve nasıl yapıldığı konusunda açıklama yapılmıştır. KİT ile veri toplama esnasında öğretmen adaylarının her bir kavram hakkında aklına gelen kelimeleri yazmaları için 30 saniye süre verilmiştir. KİT ile elde edilen verilerden frekans tabloları oluşturulmuştur. Bulgular, frekans tablolarındaki veriler kullanılarak https://bubbl.us sitesinden ücretsiz olarak oluşturulan kavram ağları ile sunulmuştur. Bu bulgular neticesinde, katılımcı grubunun yarısından fazlasının (n=35) ısı kavramı ile sıcaklık kavramını ilişkilendirdikleri tespit edilmiştir. Kuvvet, fizik, hareket, ısı, güneş, sıcaklık gibi kavramların üç veya daha fazla kavramla ilişkilendirildikleri ortaya çıkmıştır.