ICSAS 1st International Conference on Sociology , Eskişehir, Türkiye, 26 - 28 Temmuz 2024, (Özet Bildiri)
Bütünleşme anlamında
kullanılan entegrasyon kavramı, köken ülke kültürü ile ev sahibi kültürünün uyumlu
bir biçimde bir arada olabilirliğine vurgu yapmaktadır. Sosyal
entegrasyon sürecinde ev sahibi toplum ile göçmenlerin kendi toplumsal
kurumları karşı karşıya gelir ve bu topluma aidiyet hissi, semboller, değer
yargıları, alışkanlıklar, gelenekler ve normları paylaşma ve kabul etme
konusunda fikir birliğine varıldığında gerçekleşmiş olur. Entegrasyonun gerçekleşemediği
durumlarda ise sosyal dışlanma yaşanır. Sosyal dışlanma, bireylerin toplumun
bir parçası olmaktan mahrum bırakılması ve toplumun temel kurumlarına (ekonomi,
eğitim, sağlık, sosyal hizmetler vb.) tam ve etkin bir şekilde katılamaması
durumunu anlatır. Dışlanma, ekonomik, toplumsal ve/veya kültürel olarak
gerçekleşebilir. İki farklı toplumun karşılaşması durumlarında ortaya çıkabilen
ve çoğunluğun “öteki” olarak işaretlediği azınlıkları toplumsal yaşantı
alanlarının bir veya daha fazlasına dahil etmemesi olarak ifade edebileceğimiz
sosyal dışlanma, dezavantajlı gruplara veya bireylere yönelik ayrımcılık,
yoksulluk, işsizlik, eğitim ve sağlık olanaklarından yararlanamama gibi
sonuçları doğurabilmektedir.
Ülkemizde sosyal
dışlanmaya maruz bırakılan gruplardan biri de Romanlardır. Ancak Avrupa Birliği
aday ülkeleri arasında yer alan Türkiye, aday ülke desteklerinden yararlanarak
azınlık haklarının iyileştirilmesi için çalışmalar yürütmeye başlamış ve 2009
yılında da basında “Roman Açılımı” olarak yer bulan sosyal entegrasyon
planlarını hayata geçirmiştir. Bu kapsamda aynı yıl Bursa Büyükşehir Belediye
Konservatuarı bünyesinde Çalgıcı Mektebi Roman Orkestrası kurulur. Romanların
kurumsal düzeyde bir belediye konservatuarında sözleşmeli memur statüsüne Roman
kimlikleri ile girmelerinin ilk örneklerinden olarak Romanların diğer tüm
alanlarda yaşadığı dışlanmanın aksine kabul gördüğü müziğin, sosyal
entegrasyonu sağlama amacıyla da ilk başvurulan alan olduğunu ortaya koyar.
Çalışmada, Romanların
Türkiye’de yaşadıkları sosyal dışlanma durumu ve yürütülen sosyal entegrasyon
çalışmalarının müziği temele alan uygulamaları Çalgıcı Mektebi Roman Orkestrası
örneği üzerinden incelenerek aktarılacaktır.