Bilgisayar Destekli Çoktan Seçmeli Ve İki Aşamalı Kimya Testine Katılan Öğrencilerin Yanıtlama Performanslarıyla Dikkat Düzeylerinin İncelenmesi


Creative Commons License

Türkoguz S., Akyel R., Kayalar A.

EJER, İzmir, Türkiye, 22 - 26 Haziran 2022, ss.508-509

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.508-509
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Problem Durumu

Günümüz dünyasının şartlarındaki değişimler hayatımıza birçok yeni alışkanlığı kazandırmıştır. Bunlardan biri de pandemi süreciyle beraber online eğitimin bir zorunluluk haline gelmesi ve bununla birlikte bilgisayar destekli sınavların kaçınılmaz olmasıdır. Yıllardır kağıt kalemle yapılan sınavlar artık dijital ortama taşınmış ve bu alanda yapılan çalışmalar önem kazanmaya başlamıştır. Motor öğrenme bozukluğu olan çocuklar, otistik çocuklar, dikkat eksikliği, hiperaktivite bozukluğu olan, öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklar için bilgisayar destekli birçok çalışma yapılmış ve bunların faydaları üzerinde durulmuştur (Altanis, 2014; Bartoli, Corradi, Garzotto ve Valoriani, 2013; Charlton, Williams ve McLaughlin, 2005; Laffey, Espinosa, Moore ve Lodree, 2003; Retalis, Korpa, Skaloumpakas, Boloudakis, Kourakli, Altanis, Siameri, Papadopoulou, Lytra ve Pervanidou, 2014). Teknolojik gelişmeler dezavantajlı çocukların öğrenmesinde kullanılmasının yanı sıra birçok insanın hayatını kolaylaştırması açısından önem arz etmektedir. Bunun yanında yaptığımız birçok işte olduğu gibi yapılan testlerde de dikkat kavramı çok önemlidir. Dikkat kavramı, deneysel psikoloji tarihinde 1890 yılında “Principles of Psychology‟ adlı kitabında ilk defa William James tarafından ele alınmış “Herkesin sezgisel olarak ne olduğunu bildiği bir olgu. Aynı anda birkaç olası nesne veya düşünce dizisinden birinin zihnin açık ve canlı bir biçimde ele geçirilmesidir.” olarak tanımlama yoluna gitmiştir. Günümüze gelene kadar birçok araştırmanın konusu olmuş ve çok faklı şekillerde tanımlama yoluna gidilmiştir. Seçici filtre (selective filter) metaforuyla tanımlayan Broadbent, seçme işlevine; darboğaz (bottleneck) metaforuyla Pashler, sınırlı kapasiteye; spot ışığı (spot light) metaforuyla Posner ve ark., seçilecek bilgilere tutulan bir ışığa; geçiş kapısı (gate) metaforuyla Hunt ve Ellis, bilginin bilince ulaşmak için aldığı yoldaki bir kapıya; modülatör (modulator) metaforuyla Andrewes, algı ve bellek gibi bilişsel süreçler üzerindeki düzenleyici etkisine vurgu yaparak tanımlanmaya çalışmışlardır (Broadbent, 1958; Pashler, 1984; Posner, Walker, Friedrich ve Rafal,1984; Hunt ve Ellis, 1984; Andrewes, 2009). Bu çalışmada bilgisayar destekli yapılan iki aşamalı kimya testine katılan öğrencilerin dikkat düzeylerinin karşılaştırılarak irdelenmesi amaçlanmıştır.

 

Araştırma Yöntemi

Bu çalışmada korelasyonel ve nedensel araştırma yöntemi birlikte kullanılmıştır. Çoktan seçmeli kimya testini alan öğrencilerle aşamalı testi alan öğrencilerin NeuroSky Beyin sensörüne dayalı olarak ürettiği dikkat sinyalleri ile test maddelerini yanıtlama performans verilerinin ilişkileri incelenmiştir. Bu araştırma 2020-2021 eğitim öğretim yılında İzmir ilinde bir devlet üniversitesinde öğrenim gören Fen Bilgisi Öğretmen adaylarıyla çalışılmıştır. Çalışmada kullanılan NeuroSky cihazı jel kullanmaya ihtiyaç duyulmadan elektrotları yerleştirmeyi sağlayan kuru aktif teknolojisine sahip, genel kullanıma uygun düşük maliyetli kablosuz EEG kulaklığıdır. Araştırmada kullanılan iki aşamalı kimya testi, Mutlu ve Şeşen (2016) tarafından geliştirilen ve Şeker (2017) tarafından yürütülen yüksek lisans tezinde konu kapsamı genişletilerek kullanılan bir ölçme aracıdır.  Şeker (2017) tarafından kapsamı genişletilerek kullanılan testin geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış ve güvenirlik katsayısı 0,61 olarak bulunmuştur. Diagnostik fen testi Mutlu ve Şeşen (2016) tarafından 44 maddelik olarak geliştirilmiştir. Test konularının kapsamı termodinamik, kimyasal kinetik, kimyasal denge, asit-baz, elektrokimya konularına ilişkin kavramlardan oluşmaktadır.  Mutlu ve Şeşen tarafından geliştirilen kavramsal anlama testi 151 öğretmen adayına uygulanmış geçerlik ve güvenirliği sağlanmış, testin güvenirliği 0,84 olarak bulunmuştur. Her iki çalışmada da ölçme araçlarının denendiği katılımcılar üniversite öğrencileridir. Bu araştırmada 7 adet laptop ve 15 adet NeuroSky cihazı kullanılarak veri toplanmıştır. İki aşamalı kimya testi, powerpoint programı üzerinden uygulanmıştır. Her bir soru için bir slayt sayfası açılmış ve sorularda lineer bir ilerleme sağlanmıştır. Sorularda geriye dönme olmadığı gibi sorular arası geçişte 5-10 saniyelik manzara resmi eşliğinde müzik dinletisi yapılmıştır. Soruların cevaplarının kaydedilmesi için Office-365’te cevap anahtarı formu hazırlanmış ve her bir sorunun yanıtlanma süresi ve yanıtlama performansı bu cevap anahtarı aracılığıyla kayıt edilmiştir. Powerpoint’teki sorular ve Office-365’teki cevap anahtarının ekranda aynı anda bulunması için DeskPins programı ile yanıtlama formu bilgisayar ekranının sağ tarafında sabitlenmiştir. Veri kaybının önüne geçmek, katılımcıları teste ve test ortamına alıştırmak için kimya testini uygulanmadan önce 3 sorudan oluşan küçük bir deneme testi gerçekleştirilmiştir. Bu süreçte katılımcılara testin ilerleyişi ve yanıtlama süreci ile ilgili deneyim kazanmaları sağlanmıştır. Katılımcılar kendilerini hazır hissettiklerinde ve merakları giderildikten sonra kimya testine geçilmiştir. Uygulama, 2021 yılı Kasım  ayında Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi laboratuvarlarında gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerle irtibata geçilerek zamanları uygun olanlar Salı, Çarşamba ve Cuma günleri olmak üzere üç gün boyunca teste alınmıştır. Çalışma 4 haftalık süreçte tamamlanmıştır. Aşamalı test, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği 1. sınıfta öğrenim gören 61 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar SPSS programı ile analiz edilmiştir.

Beklenen/Geçici Sonuç

Çoktan seçmeli testi alan öğrencilerin yanıtlama performansları ile aşamalı test alan öğrencinin yanıtlama performansları karşılaştırıldığında öğrencilerin ortalama puanları arasında anlamlı bir fark görülmemiştir; Ancak aşamalı teste katılan öğrencilerin test maddelerini daha zor bulduklarını ifade etmişlerdir. Çoktan seçmeli test alan öğrenciler ile aşamalı teste katılan öğrencilerin bir dakikalık dikkat frekansları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark görülmemiştir. Aşamalı test alan öğrencilerin birinci aşamaya ve ikinci aşamaya verdikleri yanıt performansları karşılaştırıldığında, öğrencilerin ikinci aşamada yanıtlama performanslarının düştüğü istatistiki olarak kanıtlanmıştır. Benzer şekilde ikinci aşamaya katılan öğrencilerin yanıtlama performansları ile soru maddelerinin zorluk düzeyleri hakkında görüşleri arasında paralellik bulunmaktadır. Aşamalı test alan öğrencilerin dikkat düzeyleri, yanıtlama performansının aksine artmıştır. Sonuç olarak öğrencilerin yanıtlama performansları düştükçe bir dakikalık dikkat frekanslarının arttığı ortaya çıkmıştır.