Art-e Sanat Dergisi, cilt.15, sa.29, ss.488-508, 2022 (Hakemli Dergi)
Postmodern
süreçte sanat ve tasarım alanında yapılan çalışmalarla, toplumsal değerler
sistemi sorgulanarak yeni bir görsel etik benimsenmiş ve keskin sınırlar
azalmaya başlamıştır. Yüksek kültür ve kitle kültürü arasındaki mevcut
hiyerarşik ayrımın kaybolmasıyla, diğer sanat disiplinlerindeki gibi moda
tasarımında da yeniden üretim etkin olmuş ve eklektizmle harmanlanan kodlar,
üslup melezliği yaratmıştır. Moda çalışmalarında, eklektik ögelerin
kullanımıyla farklı disiplinlerde de kendisine geniş bir uygulama alanı bulan
parodi kavramının öne çıktığı görülmektedir. Postmodern dönemde yapılan giyim
modası alanındaki tasarımlarla, tarz eklektizminin dinamik ögeleri arasında yer
alan parodi terimine yeni anlamlar yüklenmiş ve moda tarihinde yer edinen
spesifik formlar, yeniden üretimle işlevlendirilmiştir. Bu makalede, günümüz
giyim modasında öne çıkan parodi kavram ve üslubunun araştırılması
amaçlanmıştır. Çağdaş giyim modası tarihinde bu yaklaşımı benimseyen
tasarımcılar ve çalışmaları tespit edilerek, kullanım amaçları sorgulanmış ve
karakteristik örnekleri irdelenmiştir. Seçilen örnekler, atıfta bulunulan öncel
kaynakla birlikte değerlendirilmiş, tasarımcıların tasarım felsefeleri ve
parodi üslubunun kullanım nedenlerinden doğan sonuçlar belirtilmiştir.
With
the studies carried out in the field of art and design in the postmodern
process, a new visual ethic has been adopted by questioning the social value
system, and sharp boundaries have begun to decrease. With the disappearance of
the existing hierarchical distinction between high culture and mass culture,
reproduction became effective in fashion design just as in other art
disciplines, and the codes that blended with eclecticism created wording
hybridity. In fashion studies, it is seen that the parody concept, which -with
the use of eclectic elements, gained a wide range of applications in different
disciplines too, became prominent. With the designs created in clothing fashion
during the postmodern period, new meanings were attached to the term parody,
one the dynamic elements of style eclecticism, and the specific forms which got
a foothold in fashion history were functionalize with reproduction. In this
article, it is aimed to analyse the parody concept and style, which is
prominent in today’s clothing fashion. By determining the designers and their
works that adopted this approach in contemporary clothing fashion history,
their intended use was questioned and the characteristic examples were studied.
Together with the cited primary source, the examples that were chosen were
evaluated, and the philosophies of the designers and the results occurred with
the reasoning of the use of parody style were determined.