Evaluation of Sustainable Digital Agriculture Marketing Using The AHP Method


Creative Commons License

Şalvarlı M. S.

Journal of Marketing and Consumer Research, no.89, pp.29-37, 2023 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

The increasing world population is estimated to reach about 9.7 billion people by 2050. In this case, intensive good agricultural practices aimed at increasing productivity in agricultural production activities were targeted in order to reach sufficient basic food sources. Agricultural businesses that follow a sustainable agricultural policy will benefit greatly in achieving the level of economic, social and environmental sustainability in the future by using their resources effectively and efficiently. With the increase in yield techniques and good agricultural practices depending on the developments in agricultural technologies, the issue of digitalization will play an important role in the agriculture and marketing sectors. Efforts to solve the problems related to the agricultural sector will make important contributions in the field of sustainable digital agriculture and marketing. In this study, the alternatives related to the use of precision agricultural technologies, the use of digital platform and tools, the use of social media and digital marketing was evaluated by AHP method and it was understood that the use of precise agricultural technologies was in the first place

Artan dünya nüfusunun 2050 yılına kadar yaklaşık 9,7 milyar kişiye ulaşacağı tahmin edilmektedir. Bu durumda yeterli temel gıda kaynaklarına ulaşabilmek için tarımsal üretim faaliyetlerinde verimliliği artırmaya yönelik yoğun iyi tarım uygulamaları hedeflenmiştir. Sürdürülebilir bir tarım politikası izleyen tarımsal işletmeler, kaynaklarını etkin ve verimli kullanarak gelecekte ekonomik, sosyal ve çevresel sürdürülebilirlik düzeyine ulaşmada büyük fayda sağlayacaktır. Tarım teknolojilerindeki gelişmelere bağlı olarak verim tekniklerinin ve iyi tarım uygulamalarının artması ile birlikte dijitalleşme, tarım ve pazarlama sektörlerinde önemli rol oynayacaktır. Tarım sektörü ile ilgili sorunların çözümüne yönelik çalışmalar, sürdürülebilir dijital tarım ve pazarlama alanında önemli katkılar sağlayacaktır. Bu çalışmada, hassas tarım teknolojileri kullanımı, dijital platform ve araçların kullanımı, sosyal medya ve dijital pazarlama kullanımı ile ilgili alternatifler AHP yöntemi ile değerlendirilmiş ve hassas tarım teknolojileri kullanımının ilk sırada olduğu anlaşılmıştır.