Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördükleri Programlardan Kazanımlarına ve Öğretim Sürecine İlişkin Algıları


Creative Commons License

Şahin M., Çetinoğlu A.

E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, cilt.7, sa.1, ss.50-69, 2016 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2016
  • Dergi Adı: E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.50-69
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler eğitimi anabilim dallarında öğrenim gören öğrencilerin anabilim dallarındaki ana dersleri oluşturan tarih, coğrafya ve eğitim bilimleri derslerine, derslerde kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerine, sosyal ve kültürel etkinliklere, psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetlerine ve temel düşünme becerilerinin gelişimine ilişkin algılarını incelemektir. Tarama modelinde nicel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmanın örneklemini altı üniversitede (Adnan Menderes Üniversitesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Balıkesir Üniversitesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Pamukkale Üniversitesi ve Uşak Üniversitesi) sosyal bilgiler eğitimi anabilim dalı dördüncü sınıflarında öğrenim gören 415 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri “Sosyal Bilgiler Eğitimi Ders ve Uygulamaları Ölçeği” ile toplanmıştır. Veri analizi için aritmetik ortalama ve standart sapma hesaplanmış, t testi ve tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğrencilerin en yüksek algı puanı tarih derslerinin etkiliğine, en düşük algı puanı psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetlerine ilişkindir. Ayrıca öğretmen adaylarının algıları arasında cinsiyetlerine, anne-baba eğitim durumuna, üniversiteden önce yaşadıkları yere ve mezun oldukları lise türüne göre anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Buna göre sosyal bilgiler eğitimi anabilim dallarında derslerin ve işleniş biçimlerinin, ders dışı etkinliklerin, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri ve de öğrencilerin düşünme becerilerinin geliştirilmesinin gözden geçirilmesi, detaylı araştırılması ve gerekli tedbirlerin alınması önem arz etmektedir.