Ekşioğlu Çetintahra G., Ünlü D.(Yürütücü), Uğur S.
TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2025
Sağlıklı bir gelişim için çocukların fiziksel
aktiviteye yönlendirilmesi ve bunu desteklemek için de çocukların yürüyerek
okula ulaşmasını destekleyecek fiziksel çevrelerin düzenlenmesi gerektiği
belirtilmektedir. Bu kapsamda üretilen politikalar ve yasal düzenlemeler, bir
kısım öneri ve hükümler içeriyor olmakla birlikte, genel yapıya ilişkin düzenlemeler
önermesinin, yerelde bu tür destekleyici çevreler oluşturmada yeterli
kalamayabilecektir. Bu çalışmanın amacı, imar mevzuatında ilkokul yapılarına
ilişkin yürünebilir mesafe olarak tarif edilen 500 metre koşulunun, çocukların
okula yürüyüşünü desteleyen Güvenli Okul Yolu oluşturmada ne düzeyde yeterli
olduğunu tespit etmektir. Bunun için, 2022 yılında Çocuk Dostu Eylem Planı
hazırlayan İzmir İli Karşıyaka ilçesi içerisindeki 27 devlet ilkokulu merkez
alınarak 500m yarıçaplı hizmet etki alanları belirlenecektir. Bu etki alanları
içerisinde coğrafi bilgi sistemleri temelli çalışan programlar ile mevzuatın
tarif ettiği parametreler üzerinden mekansal ölçümler yapılacaktır. İlkokullara
ilişkin yapılacak olan analizlere göre, okullar sınıflandırılacak ve 3 farklı
mekansal nitelik gösteren okul ve hizmet etki alanı pilot bölge olarak
seçilecektir. Bu pilot bölgelerde, bilimsel yazında tarif edilen ve çocukların
okula yürüyerek erişimini etkilediği öne sürülen parametreler üzerinden saha
çalışmaları ile analizler yapılacaktır. Mevzuatın tariflediği parametreler ve
bilimsel yazının öne sürdüğü veriler üzerinden bir karşılaştırma yapılarak,
mevzuat hükümlerinin Güvenli Okul Yolu oluşturmadaki yeterliliği
sorgulanacaktır.