Çocuklar İçin “Güvenli Okul Yolu” Oluşturmada İmar Mevzuatının Yeterliliği: Coğrafi Bilgi Sistemleri Üzerinden Bir Sorgulama


Ekşioğlu Çetintahra G., Ünlü D.(Yürütücü), Uğur S.

TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2025

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mart 2024
  • Bitiş Tarihi: Mart 2025

Proje Özeti

Sağlıklı bir gelişim için çocukların fiziksel aktiviteye yönlendirilmesi ve bunu desteklemek için de çocukların yürüyerek okula ulaşmasını destekleyecek fiziksel çevrelerin düzenlenmesi gerektiği belirtilmektedir. Bu kapsamda üretilen politikalar ve yasal düzenlemeler, bir kısım öneri ve hükümler içeriyor olmakla birlikte, genel yapıya ilişkin düzenlemeler önermesinin, yerelde bu tür destekleyici çevreler oluşturmada yeterli kalamayabilecektir. Bu çalışmanın amacı, imar mevzuatında ilkokul yapılarına ilişkin yürünebilir mesafe olarak tarif edilen 500 metre koşulunun, çocukların okula yürüyüşünü desteleyen Güvenli Okul Yolu oluşturmada ne düzeyde yeterli olduğunu tespit etmektir. Bunun için, 2022 yılında Çocuk Dostu Eylem Planı hazırlayan İzmir İli Karşıyaka ilçesi içerisindeki 27 devlet ilkokulu merkez alınarak 500m yarıçaplı hizmet etki alanları belirlenecektir. Bu etki alanları içerisinde coğrafi bilgi sistemleri temelli çalışan programlar ile mevzuatın tarif ettiği parametreler üzerinden mekansal ölçümler yapılacaktır. İlkokullara ilişkin yapılacak olan analizlere göre, okullar sınıflandırılacak ve 3 farklı mekansal nitelik gösteren okul ve hizmet etki alanı pilot bölge olarak seçilecektir. Bu pilot bölgelerde, bilimsel yazında tarif edilen ve çocukların okula yürüyerek erişimini etkilediği öne sürülen parametreler üzerinden saha çalışmaları ile analizler yapılacaktır. Mevzuatın tariflediği parametreler ve bilimsel yazının öne sürdüğü veriler üzerinden bir karşılaştırma yapılarak, mevzuat hükümlerinin Güvenli Okul Yolu oluşturmadaki yeterliliği sorgulanacaktır.