: Integrating Multilingual Pedagogies in Initial EFL Teacher Education A Collective Case Study


Çomoğlu H. İ. (Yürütücü), Akgün Özpolat E.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2024 - 2026

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Nisan 2024
  • Bitiş Tarihi: Mart 2026

Proje Özeti

Günümüzde İngilizcenin küresel bir dil statüsüne sahip olması, uluslararası öğrenciler için değişim programlarının artırılması ve göçmen öğrencilerin farklı ülkelerde öğrenim görmesi gibi sebeplerden dolayı İngilizce öğretimine yönelik uygulamalar çeşitli dönüşümler geçirmektedir (McKay, 2018; Murray, 2020; Nguyen, 2019). Özellikle son yıllarda, Türkiye çok fazla göç alan bir ülke statüsüne sahip olmaya başlamıştır. TÜİK verilerine göre yalnızca 2022 yılında 495,052 kişi Türkiye’ye göç etmiştir. Buna ek olarak, ülkemizde 198 ülkeden gelen 300,000’den fazla uluslararası öğrenci öğrenim görmektedir (YÖK, 2022). Çok dillilik ve çok kültürlülüğün İngilizce öğretmen adaylarının eğitimine dahil edilmesiyle ilgili alan yazında birçok araştırma bulunmaktadır (örn. Conteh & Meier, 2014; Garcia, 2008; Vettorel & Corrizzato, 2016). Bu araştırmalar yoğunluklu olarak Avrupa ülkelerinde (örn. Bergroth vd., 2021; Wernicke vd., 2021) Avustralya’da (örn. French, 2018; French & Armitage, 2020) ve Kanada'da (örn. Chumak-Horbatsch, 2019; Galante vd., 2020) gerçekleştirilmiştir. Çok dillilik pedagojilerinin (örn, dillerarası geçiş (translanguaging), kültürlerarası iletişimsel yeterlilik (ICC), bilgi sermayeleri (funds of knowledge), dil otobiyografileri vb. öğretmen eğitimine entegre edilmesinin gerekliliğine dikkat çekilmektedir (Villegas & Lucas, 2002). Değişen dünya düzenine ayak uydurmak için İngilizcenin uluslararası statüsüne uygun bir şekilde öğretilmesi ve bunun için de öğretmen adaylarına buna yönelik eğitim verilmesi gerekliliği ülkemizde de kabul görmektedir (örn. Bayyurt vd., 2019; Çomoğlu vd., 2024). Bu araştırma, İngilizce öğrenme ve öğretme koşullarındaki küresel değişimler ve Türkiye’nin içerisinde bulunduğu sosyo-demografik yapı sebebiyle İngilizce öğretmen adaylarının eğitimine Türkiye’de öğrenim görmekte olan göçmen ve uluslararası öğrencilerin ihtiyaçlarına yönelik olarak çok dillilik pedagojilerin entegre edilmesini amaçlayan nitel bir toplu durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Bu proje çerçevesinde, çok dillilik pedagojilerinin lisans düzeyindeki İngilizce öğretmen adaylarına tanıtılması ve gelecekte eğitim verecekleri sınıflarda karşılaşabilecekleri durumlara hazırlıklı olmalarına yönelik iki modülden oluşan bir ders hazırlanacaktır. Proje kapsamında planlanan bu ders aracılığıyla, İngilizce öğretmen adaylarını göçmen ve uluslararası öğrencilerin bulunduğu ortamlarda İngilizce öğretimine hazırlamak ve İngilizce öğretiminde kullanılabilecek çok dillilik pedagojileri konusunda bilgilendirmek amaçlanmaktadır.