Çomoğlu H. İ. (Yürütücü), Akgün Özpolat E.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2024 - 2026
Günümüzde İngilizcenin küresel bir dil statüsüne sahip olması, uluslararası öğrenciler için değişim
programlarının artırılması ve göçmen öğrencilerin farklı ülkelerde öğrenim görmesi gibi sebeplerden
dolayı İngilizce öğretimine yönelik uygulamalar çeşitli dönüşümler geçirmektedir (McKay, 2018; Murray,
2020; Nguyen, 2019). Özellikle son yıllarda, Türkiye çok fazla göç alan bir ülke statüsüne sahip olmaya
başlamıştır. TÜİK verilerine göre yalnızca 2022 yılında 495,052 kişi Türkiye’ye göç etmiştir. Buna ek
olarak, ülkemizde 198 ülkeden gelen 300,000’den fazla uluslararası öğrenci öğrenim görmektedir (YÖK,
2022).
Çok dillilik ve çok kültürlülüğün İngilizce öğretmen adaylarının eğitimine dahil edilmesiyle ilgili alan
yazında birçok araştırma bulunmaktadır (örn. Conteh & Meier, 2014; Garcia, 2008; Vettorel & Corrizzato,
2016). Bu araştırmalar yoğunluklu olarak Avrupa ülkelerinde (örn. Bergroth vd., 2021; Wernicke vd.,
2021) Avustralya’da (örn. French, 2018; French & Armitage, 2020) ve Kanada'da (örn.
Chumak-Horbatsch, 2019; Galante vd., 2020) gerçekleştirilmiştir. Çok dillilik pedagojilerinin (örn,
dillerarası geçiş (translanguaging), kültürlerarası iletişimsel yeterlilik (ICC), bilgi sermayeleri (funds of
knowledge), dil otobiyografileri vb. öğretmen eğitimine entegre edilmesinin gerekliliğine dikkat
çekilmektedir (Villegas & Lucas, 2002). Değişen dünya düzenine ayak uydurmak için İngilizcenin
uluslararası statüsüne uygun bir şekilde öğretilmesi ve bunun için de öğretmen adaylarına buna yönelik
eğitim verilmesi gerekliliği ülkemizde de kabul görmektedir (örn. Bayyurt vd., 2019; Çomoğlu vd., 2024).
Bu araştırma, İngilizce öğrenme ve öğretme koşullarındaki küresel değişimler ve Türkiye’nin içerisinde
bulunduğu sosyo-demografik yapı sebebiyle İngilizce öğretmen adaylarının eğitimine Türkiye’de öğrenim
görmekte olan göçmen ve uluslararası öğrencilerin ihtiyaçlarına yönelik olarak çok dillilik pedagojilerin
entegre edilmesini amaçlayan nitel bir toplu durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Bu proje
çerçevesinde, çok dillilik pedagojilerinin lisans düzeyindeki İngilizce öğretmen adaylarına tanıtılması ve
gelecekte eğitim verecekleri sınıflarda karşılaşabilecekleri durumlara hazırlıklı olmalarına yönelik iki
modülden oluşan bir ders hazırlanacaktır. Proje kapsamında planlanan bu ders aracılığıyla, İngilizce
öğretmen adaylarını göçmen ve uluslararası öğrencilerin bulunduğu ortamlarda İngilizce öğretimine
hazırlamak ve İngilizce öğretiminde kullanılabilecek çok dillilik pedagojileri konusunda bilgilendirmek
amaçlanmaktadır.