Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi ve YETT Topluluğu Monako Güneş Enerjili Tekne Yarışlarında Yarışacak Olan Teknesinin Sevk Sistemi Tasarımı ve İmalatı


Erginer K. E.

TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Kasım 2023
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2024

Proje Özeti

Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) belirlemiş olduğu 2050 sülfür emisyonları hedefleri doğrultusunda alternatif yakıt ve enerji kaynaklarının denizcilik sektöründe kullanılması düşünülen güneş enerjili teknelere veya gemilere ihtiyaç gün be gün artmaktadır. Aynı zamanda danışman hocamızın makalesinde belirttiği üzere GHG gazlarının IMO gereklilikleri üzerine sistematik olarak azaltılması isteği de göz önünde bulundurulduğunda (https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S002980182101338X) bu şartları da dikkate alarak tasarlayıp imal edeceğimiz teknemizin geliştirebilirlik ve yenilikçi sistemleri sayesinde ileride planlanan güneş enerjili gemi sistemleri için öncü olabilme özelliğine sahiptir. 2007 yılında Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği bölümümüz ilk sınıfı ağabeylerimiz tarafından başlatılmış, yapılmış ve ABD’deki yarışlara katılmış teknemizden aldığımız teknik dosya ve tecrübelerimizden yararlanarak daha ileri manevra kabiliyetine ve daha verimli sevk sistemine sahip olan, telemetri sistemi ile donatılmış bir tekne ortaya çıkarılması planlanmaktadır. Bu projenin gelişimi daha önceki senelerde Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi bünyesinde bulunan Yeşil Enerjili Tekne Topluluğu tarafından da sürdürülmüş ve sürdürülmektedir. Geçmiş senelerde Amerika Birleşik Devletlerinde düzenlenmekte olan “Solar Splash” yarışmasına katılıp 3 adet ödül almış bulunmaktayız. (Rookie Team with Highest Overall Score, Outstanding Drive Train Design, 7th place /22 teams Overall) (https://solarsplash.com/event-results-2011/). Tekne imalatının bu yılki Monaco Energy Boat Challenge yarışlarına (https://energyboatchallenge.com) yetişememesi durumunda gelinen noktadan topluluk üyelerince devam ettirilerek sonraki yılki yarışlara bu teknenin yetiştirilmesi planlanmaktadır. Bu amaç için danışmanımız aracılığı ile ekip olarak 3 gruba ayrılmış bulunmaktayız. Gruplarımız şu şekilde oluşmaktadır: 1) Propulsion (İtki/Sevk Sistemi) Ekibi 2) Solar Sistem Ekibi 3) Telemetri Sistem Ekibi Danışmanız Doçent Doktor Kadir Emrah Erginer hocamızın da hedefleri doğrultsun da gelecekte bu alanda Türkiye’de yapılması istenen benzer yarışmaların düzenlemesi konusunda teknemizin öncü olacağı planlanmaktadır. Sevk Sistemi Tasarım ve İmalat ekibi olarak önceliğimiz en verimli sevk sistemine sahip ve manevra kuvveti en yüksek sistemi teknemize entegre etmektir. Seçeceğimiz sisteme göre İtki Kuvveti ekibimiz de dümen sistemi ekibi ve sevk sistemi ekibi (motor ekibi) olarak ikiye ayırılarak modelleme ve entegrasyon işlemleri yürütülecektir. Teknenin önümüzdeki Monaco yarışına yetişememesi durumunda gelecek yıl düzenlenecek bir sonraki Monaco yarışı için tüm modellemelerin bitmiş olması hedeflenmektedir. İtki kuvveti ekibi olarak amaçlarımız manevra kabiliyeti ile ileride yapılacak olan akademik çalışmalara öncülük yapan bir sevk sistemi oluşturmaktır.