TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2024
Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) belirlemiş olduğu 2050 sülfür emisyonları hedefleri doğrultusunda alternatif
yakıt ve enerji kaynaklarının denizcilik sektöründe kullanılması düşünülen güneş enerjili teknelere veya gemilere
ihtiyaç gün be gün artmaktadır. Aynı zamanda danışman hocamızın makalesinde belirttiği üzere GHG gazlarının
IMO gereklilikleri üzerine sistematik olarak azaltılması isteği de göz önünde bulundurulduğunda
(https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S002980182101338X) bu şartları da dikkate alarak
tasarlayıp imal edeceğimiz teknemizin geliştirebilirlik
ve yenilikçi sistemleri sayesinde ileride planlanan güneş enerjili gemi sistemleri için öncü olabilme özelliğine
sahiptir.
2007 yılında Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği bölümümüz ilk sınıfı ağabeylerimiz tarafından başlatılmış,
yapılmış ve ABD’deki yarışlara katılmış teknemizden aldığımız teknik dosya ve tecrübelerimizden yararlanarak
daha ileri manevra kabiliyetine ve daha verimli sevk sistemine sahip olan, telemetri sistemi ile donatılmış bir
tekne ortaya çıkarılması planlanmaktadır. Bu projenin gelişimi daha önceki senelerde Dokuz Eylül Üniversitesi
Denizcilik Fakültesi bünyesinde bulunan Yeşil Enerjili Tekne Topluluğu tarafından da sürdürülmüş ve
sürdürülmektedir. Geçmiş senelerde Amerika Birleşik Devletlerinde düzenlenmekte olan “Solar Splash”
yarışmasına katılıp 3 adet ödül almış bulunmaktayız. (Rookie Team with Highest Overall Score, Outstanding
Drive Train Design, 7th place /22 teams Overall) (https://solarsplash.com/event-results-2011/). Tekne imalatının
bu yılki Monaco Energy Boat Challenge yarışlarına (https://energyboatchallenge.com) yetişememesi durumunda
gelinen noktadan topluluk üyelerince devam ettirilerek sonraki yılki yarışlara bu teknenin yetiştirilmesi
planlanmaktadır. Bu amaç için danışmanımız aracılığı ile ekip olarak 3 gruba ayrılmış bulunmaktayız.
Gruplarımız şu şekilde oluşmaktadır:
1) Propulsion (İtki/Sevk Sistemi) Ekibi
2) Solar Sistem Ekibi
3) Telemetri Sistem Ekibi
Danışmanız Doçent Doktor Kadir Emrah Erginer hocamızın da hedefleri doğrultsun da gelecekte bu alanda
Türkiye’de yapılması istenen benzer yarışmaların düzenlemesi konusunda teknemizin öncü olacağı
planlanmaktadır.
Sevk Sistemi Tasarım ve İmalat ekibi olarak önceliğimiz en verimli sevk sistemine sahip ve manevra kuvveti en
yüksek sistemi teknemize entegre etmektir. Seçeceğimiz sisteme göre İtki Kuvveti ekibimiz de dümen sistemi
ekibi ve sevk sistemi ekibi (motor ekibi) olarak ikiye ayırılarak modelleme ve entegrasyon işlemleri yürütülecektir.
Teknenin önümüzdeki Monaco yarışına yetişememesi durumunda gelecek yıl düzenlenecek bir sonraki Monaco
yarışı için tüm modellemelerin bitmiş olması hedeflenmektedir. İtki kuvveti ekibi olarak amaçlarımız manevra
kabiliyeti ile ileride yapılacak olan akademik çalışmalara öncülük yapan bir sevk sistemi oluşturmaktır.