Sınıf Öğretmenlerinin SAYDEP Mesleki Gelişim Programı Kapsamında Sayı Duyusu Temelli Öğretim Uygulamaları Gerçekleştirme Becerilerinin Geliştirilmesi


Tataroğlu Taşdan B., Can D.(Yürütücü), Polat K., Durmaz B., Saralar Aras İ., Atabaş Ş.

TÜBİTAK Projesi, 3501 - Ulusal Genç Araştırmacı Kariyer Geliştirme Programı, 2025 - 2028

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 3501 - Ulusal Genç Araştırmacı Kariyer Geliştirme Programı
  • Başlama Tarihi: Mart 2025
  • Bitiş Tarihi: Mart 2028

Proje Özeti

Bu proje, ilkokul öğrencilerinin sayı duyusunu geliştirme konusunda sınıf öğretmenlerinin yeterliklerini arttırmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla, bir mesleki gelişim programının (SAYDEP-Sayı Duyusu Eğitim Programı) tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi hedeflenmektedir. SAYDEP’te matematik sınıflarının tartışma topluluğuna dönüştürülmesi ve böylece öğrencilerin sayı duyusu gelişiminin desteklenmesi anlayışı temel alınmaktadır. Matematiksel tartışma topluluğunun bileşenlerine dair (öğretmen rolü, sorgulama, matematiksel düşünceyi açıklama, matematiksel temsiller ve öğrencinin topluluğa karşı sorumluluğunu oluşturma) değişimin betimlenmesiyle birlikte öğretmen ve koçların yansıtıcı görüşleriyle SAYDEP’in iyileştirilmesi de mümkün olabilecektir. Projeden elde edilecek çıktılarla birlikte, hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimlerde matematik koçluğuna yönelik ne gibi unsurların sürece dahil edilebileceği, koçların bu süreçteki edinimleri, öğretmenlerin matematik koçluğu sürecinden faydalanma durumlarını etkileyen değişkenler, tartışma topluluğu kültürüne sahip matematik sınıflarının yaygınlaştırılması, sayı duyusu alanındaki çalışmaların derinleştirilmesi açısından kariyer geliştirme potansiyeli bulunmaktadır. İlkokul öğrencilerinin sayı duyusu gelişiminin yetersiz olduğuna dair bulgular, bu konuda öğretmen yetkinliğine dair sınırlılıklar ve öğretmen eğitimine olan ihtiyaçlar dikkate alındığında, bu konuda bir mesleki gelişim çalışması alanyazındaki ihtiyacı gidermesi açısından önemli görülmüştür. SAYDEP’in gerçek sınıf ortamına ait uygulamalar üzerine tasarlanması, koçluk sistemi ile yerinde destek süreci içermesi, video temelli öğretimsel içerikler ile teori ve uygulama arasında ilişkilendirme yapmaya olanak tanıması ve sayı duyusu konusunda sınırlı sayıdaki öğretmen eğitimi çalışmasına katkı sunması özgün yanlarını ortaya koymaktadır. Temelde “Sınıf öğretmenlerinin, ilkokul öğrencilerinin sayı duyusu gelişimini desteklemek için sahip olmaları hedeflenen yeterlikleri geliştirmeyi amaçlayan etkili bir mesleki gelişim programının özellikleri nelerdir?” sorusuna yanıt aramayı amaç edinmiş olup teori ve uygulamaya dayalı çıkarımlar sonucu matematiksel tartışma ile sayı duyusu gelişiminin desteklenebileceği yönündeki varsayımlar çıkış noktasını oluşturmuştur. Bu kapsamda, ihtiyaç analizi ve saha inceleme çalışmalarının yapılması, SAYDEP’in tasarım özelliklerinin ortaya çıkarılması, video temelli yansıtıcı koçluk sistemine dayalı olarak SAYDEP’in tasarlanması, geliştirilmesi, pilot uygulamanın yapılması, SAYDEP’in revize edilmesi ve asıl uygulama ile birlikte öğretmen yeterlikleri ve öğrencilerin sayı duyusu üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi hedeflenmektedir. Projenin birinci aşamasında SAYDEP mesleki gelişim programının geliştirilmesi için Eğitim Tasarım Araştırması (ETA) modeli, ikinci aşamasında ise SAYDEP mesleki gelişim programının hedef kitleye uygulanarak öğretmenler ve öğrenciler üzerindeki etkililiğinin değerlendirilmesi için müdahaleye dayalı karma araştırma yöntemi kullanılacaktır. Müdahale sürecinde matematiksel tartışma topluluğunun sınıf içi eylem rotalarındaki değişimi betimlenecek, müdahale sonrasında öğretmenlerin, sayı duyusunu geliştirmeye yönelik öğretimsel stratejilerinin kalitesi, sayı duyusu temelli öğretime dair inançları, sayı duyusuna yönelik özyeterlilikleri, matematik öğretimine yönelik algıları ve öğrencilerinin sayı duyusu gelişimindeki değişimler incelenerek SAYDEP’in etkililiği değerlendirilecektir. SAYDEP’in sayı duyusu kapsamında matematiksel tartışma topluluğu, video temelli yansıtıcı koçluk sistemi gibi ögeleri içeren uygulama temelli bir mesleki gelişim programı olarak tasarlanması sebebiyle 12. Kalkınma Planında da vurgu yapıldığı gibi sürdürülebilir ve izlenebilir mesleki uygulamalar içerme, üniversite-okul işbirliğini güçlendirme, yeni yaklaşımlara dayalı olarak öğretmenlerin yerinde mesleki gelişimini destekleme açısından farklı konu alanlarında da yaygınlaştırılmasının önemli olduğu düşünülmektedir.