Aktaş G. (Yürütücü), Kırkulak Uludağ B., Aykol B.
TÜBİTAK Projesi, 1001 - Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı, 2025 - 2027
Bu projenin amacı, değer ortak yaratımı ve değer ortak yıkımı süreçlerini, hizmet alan turist ile hizmet veren yerli işletme ve uluslararası rakip işletmelerin bakış açısıyla inceleyerek bir teorik çerçeve ortaya çıkarmaktır. Değer ortak yaratımı ve değer ortak yıkımı, hizmet deneyiminin iki önemli sonucu olup müşterilerin hizmet aldıkları işletmeye ve rakiplerine karşı duygularına, değerlendirmelerine ve gelecekteki davranışlarına yön vermektedir. Konu ile ilgili turizm alanyazını incelendiğinde: (1) değer ortak yaratımı ve yıkımı süreçleri birbiriyle ilişkili olmasına karşın, iki kavramın ortaya çıkma süreçlerini bir arada inceleyen çalışmaların az olduğu; (2) değer ortak yaratımı ve yıkımı süreçlerinde birden fazla tarafın rolü olmasına karşın konuya hem hizmet alan hem de hizmet veren tarafından yaklaşan çalışmaların az sayıda olduğu ve bu çalışmaların hizmet veren olarak rakipleri içermediği; (3) turizm hizmetleri doğası gereği uluslararası işletmecilik faaliyetleri olmasına karşın değer ortak yaratım ve yıkım süreçlerinin incelenmesinin uluslararası bir boyut içermediği; ve (4) turizm alanyazınında değer ortak yaratımı ve yıkımını inceleyen çalışmaların mikro ve makro bağlamlarda gerçekleştirildiği ve mezo bağlamlardaki çalışma sayısının çok kısıtlı olduğu görülmektedir. Projemizin özgün değeri, değer ortak yaratım ve yıkım süreçlerini bir arada; hizmet etkileşiminde yer alan turist, restoran ve yabancı rakip restoran perspektiflerinden ve ulusal ve uluslararası karşılaştırmalı bir analiz ile inceleyecek olmasıdır.
Çalışmanın bağlamı, deniz, kum, güneş turizmi açısından benzer ürün ve hizmetler sunan Türkiye ve Yunanistan’da tatil yapan Türk turistlerin restoran hizmeti deneyimleridir. Çalışmada, Türkiye’de ve Yunanistan’da seçili üçer destinasyonda, (1) Türk turistler ile restoran işletmeleri ile yarı yapılandırılmış mülakatlar, (2) Türk turistlerin seçili destinasyonlarda dolduracakları turist günlükleri ve çekecekleri fotoğraflar ve (3) seçili destinasyonlarda mülakatlara katılan işletmelere yönelik Türk turistlerin çevrimiçi platformlardaki yorumları ve işletmelerin yanıtları olmak üzere, amaçlı ve kartopu örneklem teknikleri ile, üç grup veri toplanacaktır.