Akgündüz Y., Otlu D.(Yürütücü), Aslan Z., Önal D., Kaya N. R.
TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2025
İklim değişikliği, birçok sektörün faaliyetinden etkilendiği gibi birçok sektörün faaliyetini de etkilemektedir. Bu
sektörlerden birisi de yiyecek-içecek sektörüdür. Bu sektörde yer alan restoranların müşteri tercihlerine
odaklanarak gerçekleştirdikleri üretim süreci ilkim değişikliğini etkilemekte ve iklim değişikliği de bu sektörün
faaliyetlerini sınırlandırmaktadır. Bu araştırmanın amacı restoran müşterilerinin iklim değişikliği farkındalığının ve
satın alma öncesi sosyal medya kullanımlarının sürdürülebilir tüketici davranışlarına etkisini belirlemektir.
Restoran müşterilerinin sürdürülebilir tüketim davranışını etkileyen faktörlerin inceleniyor olması ve bu
değişkenlerin bir arada olduğu mevcut bir araştırmanın olmaması gastronomi tesislerinde yapılan bu
araştırmanın özgün değerini oluşturmaktadır.
Nicel araştırma olarak yürütülecek olan bu proje önerisinde, veri toplama aracı olarak dört bölümden oluşan bir
anket formundan yararlanılacaktır. Anket formunda sırasıyla İklim Değişikliği Farkındalık Ölçeği, Satın Alma
Öncesi Sosyal Medya Kullanımı Ölçeği, Sürdürülebilir Tüketim Davranışı Ölçeği ve katılımcıların özelliklerini
belirlemek için eklenmiş 6 adet soru yer almaktadır. Alan araştırması kolayda örnekleme yöntemi ile İzmir’de
bulunan Gastronomi Tesisi belgeli yiyecek-içecek işletmelerinde gerçekleştirilecektir. Bu işletmelerin müşteri
sayılarına ilişkin net bir bilgiye ulaşılamadığı için örneklem büyüklüğü belirlenirken anket formundaki parametre
sayısı esas alınmıştır. Nicel araştırmalarda parametre sayısının 5 ila 10 katı arasındaki bir veri büyüklüğü
analizler için yeterli olması ve yararlanılacak anket formunda 39 parametre bulunması nedeniyle en az 400 adet
anket toplanması hedeflenmektedir. Toplanan verilerin geçerlilik ve güvenirlik analizleri gerçekleştirildikten sonra
hipotezler regresyon analizleri ile test edilecektir.
Alanyazında restoran müşterilerinin iklim değişikliği farkındalıkları, satın alma öncesi sosyal medya kullanımları
ve sürdürülebilir tüketim davranışları ilişkisini incelemeye yönelik bir araştırmaya rastlanmamıştır. Bu
araştırmanın (1) restoran müşterilerinin sosyal medya kullanımlarının belirlenmesi, (2) restoran müşterilerinin
iklim değişikliği farkındalıklarının belirlenmesi, (3) restoran müşterilerinin sürdürülebilir tüketim davranışlarının
belirlenmesi ve (4) iklim değişikliği farkındalığının ve satın alma öncesi sosyal medya kullanımının sürdürülebilir
tüketim davranışları üzerindeki etkisinin belirlenmesi ile alanyazındaki boşluğu doldurması beklenmektedir.
Araştırmanın yaygın etkisini araştırmak için proje verilerinden yararlanarak Tr dizinde indekslenen Aydın
Gastronomi dergisi için bir makale önerisi hazırlanması ve araştırmanın yürütüldüğü kurumda GMS öğrencilerinin
bilimsel araştırma farkındalıklarının arttırılması için araştırma sürecinin ve bulgularının paylaşılacağı tek
oturumluk bir söyleşinin gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir. Ayrıca araştırma sonuçları İzmir İl Kültür ve Turizm
Müdürlüğü aracılığıyla İzmir’de bulunan gastronomi tesisleri ile paylaşılacaktır.