Satın Alma Öncesi Sosyal Medya Kullanımı ve İklim Değişikliği Farkındalığının Restoran Müşterilerinin Sürdürülebilir Tüketim Davranışlarına Etkisi


Akgündüz Y., Otlu D.(Yürütücü), Aslan Z., Önal D., Kaya N. R.

TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2025

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mart 2024
  • Bitiş Tarihi: Mart 2025

Proje Özeti

İklim değişikliği, birçok sektörün faaliyetinden etkilendiği gibi birçok sektörün faaliyetini de etkilemektedir. Bu

sektörlerden birisi de yiyecek-içecek sektörüdür. Bu sektörde yer alan restoranların müşteri tercihlerine

odaklanarak gerçekleştirdikleri üretim süreci ilkim değişikliğini etkilemekte ve iklim değişikliği de bu sektörün

faaliyetlerini sınırlandırmaktadır. Bu araştırmanın amacı restoran müşterilerinin iklim değişikliği farkındalığının ve

satın alma öncesi sosyal medya kullanımlarının sürdürülebilir tüketici davranışlarına etkisini belirlemektir.

Restoran müşterilerinin sürdürülebilir tüketim davranışını etkileyen faktörlerin inceleniyor olması ve bu

değişkenlerin bir arada olduğu mevcut bir araştırmanın olmaması gastronomi tesislerinde yapılan bu

araştırmanın özgün değerini oluşturmaktadır.

Nicel araştırma olarak yürütülecek olan bu proje önerisinde, veri toplama aracı olarak dört bölümden oluşan bir

anket formundan yararlanılacaktır. Anket formunda sırasıyla İklim Değişikliği Farkındalık Ölçeği, Satın Alma

Öncesi Sosyal Medya Kullanımı Ölçeği, Sürdürülebilir Tüketim Davranışı Ölçeği ve katılımcıların özelliklerini

belirlemek için eklenmiş 6 adet soru yer almaktadır. Alan araştırması kolayda örnekleme yöntemi ile İzmir’de

bulunan Gastronomi Tesisi belgeli yiyecek-içecek işletmelerinde gerçekleştirilecektir. Bu işletmelerin müşteri

sayılarına ilişkin net bir bilgiye ulaşılamadığı için örneklem büyüklüğü belirlenirken anket formundaki parametre

sayısı esas alınmıştır. Nicel araştırmalarda parametre sayısının 5 ila 10 katı arasındaki bir veri büyüklüğü

analizler için yeterli olması ve yararlanılacak anket formunda 39 parametre bulunması nedeniyle en az 400 adet

anket toplanması hedeflenmektedir. Toplanan verilerin geçerlilik ve güvenirlik analizleri gerçekleştirildikten sonra

hipotezler regresyon analizleri ile test edilecektir.

Alanyazında restoran müşterilerinin iklim değişikliği farkındalıkları, satın alma öncesi sosyal medya kullanımları

ve sürdürülebilir tüketim davranışları ilişkisini incelemeye yönelik bir araştırmaya rastlanmamıştır. Bu

araştırmanın (1) restoran müşterilerinin sosyal medya kullanımlarının belirlenmesi, (2) restoran müşterilerinin

iklim değişikliği farkındalıklarının belirlenmesi, (3) restoran müşterilerinin sürdürülebilir tüketim davranışlarının

belirlenmesi ve (4) iklim değişikliği farkındalığının ve satın alma öncesi sosyal medya kullanımının sürdürülebilir

tüketim davranışları üzerindeki etkisinin belirlenmesi ile alanyazındaki boşluğu doldurması beklenmektedir.

Araştırmanın yaygın etkisini araştırmak için proje verilerinden yararlanarak Tr dizinde indekslenen Aydın

Gastronomi dergisi için bir makale önerisi hazırlanması ve araştırmanın yürütüldüğü kurumda GMS öğrencilerinin

bilimsel araştırma farkındalıklarının arttırılması için araştırma sürecinin ve bulgularının paylaşılacağı tek

oturumluk bir söyleşinin gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir. Ayrıca araştırma sonuçları İzmir İl Kültür ve Turizm

Müdürlüğü aracılığıyla İzmir’de bulunan gastronomi tesisleri ile paylaşılacaktır.