Topal A. (Yürütücü), Şengöz B., Tüydeş Yaman H.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2019 - 2022
En gelişmiş ve sofistike üstyapı tasarım yöntemi olan Mekanistik-Ampirik Üstyapı Tasarım
Rehberi (MEPDG), Amerika Birleşik Devletleri koşullarına göre geliştirilmiştir. Bu nedenle,
bu yöntemi dünyanın diğer bölgelerindeki yerel koşullar için uygulamak istersek, yerel veri
toplama, yerel kalibrasyon, duyarlılık analizi ve yerel kalibrasyon gibi çalışmalar
yapılmalıdır. Bu çalışmanın amacı, farklı yerel tasarım parametrelerinin (üstyapı tabaka
kalınlığı, bitümlü sıcak karışım özellikleri, taban zemin tipi, araç hızı, bağlayıcı miktarı ve
ayrıca eşik değerleri ve güvenilirlik seviyeleri) İzmir'deki iklim koşullarına göre, esnek
üstyapı performansı üzerindeki etkisini belirlemektir. Bu nedenle, ilk adımda yerel veriler
(trafik, malzeme özellikleri, üstyapı tabakaları ve iklim verileri) toplanmış ve MEPDG
formatına dönüştürülmüştür. İkinci adımda, yerel tasarım girdilerinin esnek üstyapı
performansı üzerindeki duyarlılığı AASHTOWare Pavement ME Tasarım Yazılımı 5.2.2
kullanılarak belirlenmiştir. Analiz sonuçları; tabaka kalınlığı ve araç hızının, tahmin edilen
üstyapı bozukluklarını üzerinde güçlü bir etkiye sahip olduğunu göstermiştir. Daha sert
taban zemini olduğunda toplam tekerlek izi ve timsah sırtı çatlakları önemli ölçüde azalmış
ve boyuna çatlaklar oldukça artmıştır. Aşınma tabakasındaki hava boşlukları (Va) ve efektif
bitüm oranı (Vbe), AC tekerlek izi, boyuna çatlaklar ve termal çatlaklar üzerinde güçlü bir
etkiye sahiptir. Timsah sırtı çatlaklar bitümlü temel tabakasının Va ve Vbe 'nından önemli
ölçüde etkilenmiştir. Daha yüksek eşik değerlerine ve daha düşük güvenilirliğe kıyasla, daha
düşük eşik değerleri ve daha yüksek güvenilirlik koşullarında üstyapı tabaka kalınlıkları
önemli ölçüde artmaktadır.