Mevcut mekanistik-ampirik üstyapı tasarım rehberinin farklı tasarım parametreleri ile incelenmesi


Creative Commons License

Topal A. (Yürütücü), Şengöz B., Tüydeş Yaman H.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2019 - 2022

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Ekim 2019
  • Bitiş Tarihi: Şubat 2022

Proje Özeti

En gelişmiş ve sofistike üstyapı tasarım yöntemi olan Mekanistik-Ampirik Üstyapı Tasarım Rehberi (MEPDG), Amerika Birleşik Devletleri koşullarına göre geliştirilmiştir. Bu nedenle, bu yöntemi dünyanın diğer bölgelerindeki yerel koşullar için uygulamak istersek, yerel veri toplama, yerel kalibrasyon, duyarlılık analizi ve yerel kalibrasyon gibi çalışmalar yapılmalıdır. Bu çalışmanın amacı, farklı yerel tasarım parametrelerinin (üstyapı tabaka kalınlığı, bitümlü sıcak karışım özellikleri, taban zemin tipi, araç hızı, bağlayıcı miktarı ve ayrıca eşik değerleri ve güvenilirlik seviyeleri) İzmir'deki iklim koşullarına göre, esnek üstyapı performansı üzerindeki etkisini belirlemektir. Bu nedenle, ilk adımda yerel veriler (trafik, malzeme özellikleri, üstyapı tabakaları ve iklim verileri) toplanmış ve MEPDG formatına dönüştürülmüştür. İkinci adımda, yerel tasarım girdilerinin esnek üstyapı performansı üzerindeki duyarlılığı AASHTOWare Pavement ME Tasarım Yazılımı 5.2.2 kullanılarak belirlenmiştir. Analiz sonuçları; tabaka kalınlığı ve araç hızının, tahmin edilen üstyapı bozukluklarını üzerinde güçlü bir etkiye sahip olduğunu göstermiştir. Daha sert taban zemini olduğunda toplam tekerlek izi ve timsah sırtı çatlakları önemli ölçüde azalmış ve boyuna çatlaklar oldukça artmıştır. Aşınma tabakasındaki hava boşlukları (Va) ve efektif bitüm oranı (Vbe), AC tekerlek izi, boyuna çatlaklar ve termal çatlaklar üzerinde güçlü bir etkiye sahiptir. Timsah sırtı çatlaklar bitümlü temel tabakasının Va ve Vbe 'nından önemli ölçüde etkilenmiştir. Daha yüksek eşik değerlerine ve daha düşük güvenilirliğe kıyasla, daha düşük eşik değerleri ve daha yüksek güvenilirlik koşullarında üstyapı tabaka kalınlıkları önemli ölçüde artmaktadır.