Çomoğlu H. İ., Büyükkoca G.(Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2025
Ülkemizde yabancı dil olarak İngilizce
öğretiminde yıllardır istenilen noktaya gelinememiş olması, okullarda verilen
eğitimin yetersiz olduğunun kanıtıdır. Ülkenin her türlü alanda kalkınmasında
İngilizce öğretiminin büyük etkisi vardır ancak gerek okullarda gerekse
velilerde İngilizce dilinin önemi tamamiyle kavranmamıştır (Özen vd., 2013).
Buna ek olarak, ülkemizde verilen İngilizce öğretiminin niteliği özel ve devlet okullarında önemli düzeyde
farklılık göstermektedir. Özel
okullardaki İngilizce öğretimi ekonomik durum, teknolojik imkanlar ve sınıf
ve öğrenci sayısının az olması gibi etkenlerden dolayı devlet okullarında
verilen eğitimden daha gelişmiştir (Gürler, 2020). Devlet okullarında görev
yapan İngilizce öğretmenleri, eğitim müfredatına uyma zorunluluğunun
olmasından şikayetçidir ve İngilizce ders kitaplarının içerik bakımından
yetersiz olduğunu belirtmektedirler (Valizadeh, 2021). İngilizce öğretimin en
etkili yolu, öğrencilerin ilgi alanına uygun konulardan yola çıkarak
İngilizce'ye bir ders konusu olarak değil iletişim dili olarak bakmalarını
sağlamaktır. Teknolojinin gelişmesiyle dil eğitimi, zaman ve mekan fark
etmeksizin podcast yoluyla anlatılan derslerle, online dil öğrenme
uygulamalarıyla ya da sosyal medya platformları ile daha kolay ve ilgi çekici
bir hale gelmiştir (Darmi, R., & Albion, P. 2014). Bu çalışmanın amacı,
ortaöğretimi özel okul ve devlet okulunda tamamlamış 9. ve/veya 10. sınıf
lise öğrencilerin İngilizce seviyelerindeki farklılıkları ortaya çıkararak,
İngilizce yetersizlikleri olan öğrencilerin bu eksiklerini gidermeleri için
kendi ürettikleri İngilizce içeriklerle donatacakları ve birbirleriyle
etkileşimde bulunabilecekleri İngilizce dil öğrenme web sitesi hazırlayarak
bu konuda bir çözüm önerisi oluşturmaktır.
Araştırmanın İzmir ili merkezinde yer alan bir devlet lisesinde
gerçekleştirilmesi planlanmaktadır.
Araştırmada karma yöntem araştırma desenlerinde çeşitleme
(triangulation) deseni kullanılacaktır. Bu desende nitel ve nicel yöntemler
eşit ağırlıkta olup, nitel ve nicel bulgular araştırma olgusunun
anlamlamlaştırılmasını birlikte katkı sağlayacaktır (Yıldırım ve Şimşek,
2021). Önerilen bu araştırmanın,
öğrenci merkezli dil öğrenme platformu oluşturulması açısından özgün
değer taşıdığı ve öğrenci ilgi ve ihtiyaçlarını temel alarak hazırlandığından
lise öğrencileri tarafından ilgiyle kullanılacağı düşünülmektedir. Çalışmada Javascript ya da HTML yazılım
dillerinden biri kullanılarak pedagojik kullanılabilirlik göz önünde
bulundurularak web sitesi tasarlanacaktır. Web sitesi tasarımı tamamlandıktan
sonra belirlenen öğrenci ihtiyaçları doğrultusunda öğrencilerin İngilizce
öğretmenleri danışmanlığında içerik üretmeleri beklenmektedir. 12 ay sürmesi
planlanan bu çalışma sonucunda, lise öğrencileri arasında İngilizce öğrenme
eşitsizliğini ortadan kaldırmak, öğrencilerin İngilizce’ye bakış açısını
değiştirerek teşvik etmek, informal yol ile öğrencinin dil eğitimini
ulaşılabilir hale getirmek ve
öğrenciyi üretici konumuna getirmek hedeflenmektedir. |
Anahtar Kelimeler: Eğitim
eşitsizliği, İngilizce öğretimi, öğrenci odaklı eğitim, teknoloji kullanımı |