Ortaöğretimi özel okul ve devletokulunda tamamlamış öğrencilerin İngilizce seviyelerindeki farklılıklar"


Çomoğlu H. İ., Büyükkoca G.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2025

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mart 2024
  • Bitiş Tarihi: Mart 2025

Proje Özeti

Ülkemizde yabancı dil olarak İngilizce öğretiminde yıllardır istenilen noktaya gelinememiş olması, okullarda verilen eğitimin yetersiz olduğunun kanıtıdır. Ülkenin her türlü alanda kalkınmasında İngilizce öğretiminin büyük etkisi vardır ancak gerek okullarda gerekse velilerde İngilizce dilinin önemi tamamiyle kavranmamıştır (Özen vd., 2013). Buna ek olarak, ülkemizde verilen İngilizce öğretiminin niteliği  özel ve devlet okullarında önemli düzeyde farklılık göstermektedir.  Özel okullardaki İngilizce öğretimi ekonomik durum, teknolojik imkanlar ve sınıf ve öğrenci sayısının az olması gibi etkenlerden dolayı devlet okullarında verilen eğitimden daha gelişmiştir (Gürler, 2020). Devlet okullarında görev yapan İngilizce öğretmenleri, eğitim müfredatına uyma zorunluluğunun olmasından şikayetçidir ve İngilizce ders kitaplarının içerik bakımından yetersiz olduğunu belirtmektedirler (Valizadeh, 2021). İngilizce öğretimin en etkili yolu, öğrencilerin ilgi alanına uygun konulardan yola çıkarak İngilizce'ye bir ders konusu olarak değil iletişim dili olarak bakmalarını sağlamaktır. Teknolojinin gelişmesiyle dil eğitimi, zaman ve mekan fark etmeksizin podcast yoluyla anlatılan derslerle, online dil öğrenme uygulamalarıyla ya da sosyal medya platformları ile daha kolay ve ilgi çekici bir hale gelmiştir (Darmi, R., & Albion, P. 2014). Bu çalışmanın amacı, ortaöğretimi özel okul ve devlet okulunda tamamlamış 9. ve/veya 10. sınıf lise öğrencilerin İngilizce seviyelerindeki farklılıkları ortaya çıkararak, İngilizce yetersizlikleri olan öğrencilerin bu eksiklerini gidermeleri için kendi ürettikleri İngilizce içeriklerle donatacakları ve birbirleriyle etkileşimde bulunabilecekleri İngilizce dil öğrenme web sitesi hazırlayarak bu konuda bir çözüm önerisi oluşturmaktır.  Araştırmanın İzmir ili merkezinde yer alan bir devlet lisesinde gerçekleştirilmesi planlanmaktadır.  Araştırmada karma yöntem araştırma desenlerinde çeşitleme (triangulation) deseni kullanılacaktır. Bu desende nitel ve nicel yöntemler eşit ağırlıkta olup, nitel ve nicel bulgular araştırma olgusunun anlamlamlaştırılmasını birlikte katkı sağlayacaktır (Yıldırım ve Şimşek, 2021). Önerilen bu araştırmanın,  öğrenci merkezli dil öğrenme platformu oluşturulması açısından özgün değer taşıdığı ve öğrenci ilgi ve ihtiyaçlarını temel alarak hazırlandığından lise öğrencileri tarafından ilgiyle kullanılacağı düşünülmektedir.  Çalışmada Javascript ya da HTML yazılım dillerinden biri kullanılarak pedagojik kullanılabilirlik göz önünde bulundurularak web sitesi tasarlanacaktır. Web sitesi tasarımı tamamlandıktan sonra belirlenen öğrenci ihtiyaçları doğrultusunda öğrencilerin İngilizce öğretmenleri danışmanlığında içerik üretmeleri beklenmektedir. 12 ay sürmesi planlanan bu çalışma sonucunda, lise öğrencileri arasında İngilizce öğrenme eşitsizliğini ortadan kaldırmak, öğrencilerin İngilizce’ye bakış açısını değiştirerek teşvik etmek, informal yol ile öğrencinin dil eğitimini ulaşılabilir hale getirmek ve  öğrenciyi üretici konumuna getirmek hedeflenmektedir.

Anahtar Kelimeler: Eğitim eşitsizliği, İngilizce öğretimi, öğrenci odaklı eğitim, teknoloji kullanımı