TÜBİTAK Projesi, 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı, 2021 - 2024
Özet Metaverse evreni, artırılmış sanal gerçekliğin buluştuğu yeni bir dünya düzeninin temelini atmaktadır. Bu evrenin özellikle gençlik üzerinde etkili olduğu düşünülmektedir. Genç nüfus yeni teknolojik gelişmeleri ilk fark eden kitledir. Bu açıdan söz konusu evrenle ilk karşılaşan ve onu deneyimleyenler de gençlerdir. Araştırmamızın amacı da metaverse evreninin gençler üzerindeki etkilerini, sosyalleşme ve kimlik bağlamında incelemektir. Sosyalizasyon basamaklı bir süreçtir. Bireylerin toplum ve gruplara etkin bir biçimde katılımını olanaklı kılan bilgi, hüner, yetenek, beceri ve eğilimlerini elde etme ve öğrenme sürecidir ( Gewirtz, 1971). Sosyalizasyon aslında bir uyum sürecidir ve gelecek yönelimlidir. Yapısı gereği genel özellikler taşıyan sosyalizasyon tüm topluma aktarılır, buradaki aktarma araçları, aile, arkadaş grupları, eğitim kurumları ve kitle iletişim araçları ve teknolojidir ( Demir 2019, s.63). Doğumdan ölüme kadar gerçekleşen bu süreçte gençlerin günümüzde, sosyalizasyon araçlarından biri olan kitle iletişim ve teknolojiden, oldukça yoğun olarak etkilendikleri bilinmektedir. İçinde bulunduğumuz bu teknolojik toplum 5.0 ( Öztuna, 2019, s. 2)’ın asıl amacı, teknolojik yeniliklerin toplumla uyumlu hale gelmesini sağlamaktır. Sosyal ilişkilerde dijital dünyanın rolünün giderek önem kazandığı ve yeni sanal evrenler ile internet kullanım alanlarının değiştiği günümüzde bu araştırmanın temeli de internet kullanım alanlarının değişmesi sonucunda, metaverse evrenin ve blockchain teknolojisinin, gençlerin sosyal kimlikleri üzerindeki etkisinin incelenmesine dayanmaktadır. Çalışma, nicel araştırma yöntemi kullanılarak yürütülecektir. Çalışmanın evreni projeyi gerçekleştirecek olan öğrencilerin de eğitim gördükleri, bu bağlamda sahayı bilmeleri ve daha kolay ulaşımlarının sağlanması maksadıyla İzmir ilindeki Devlet Üniversitelerinden olan Dokuz Eylül Üniversitesi lisans öğrencilerinden oluşmaktadır. Bu evren içinden binde 5 anlamlılık taşıyan, tabakalı örnekleme ile seçilen Tınaztepe Kampüsünde bulunan Edebiyat, Mühendislik, Güzel Sanatlar ve İktisadi ve İdari Bilimler Fakülteler ve bu fakültelerde okuyan lisans öğrencileri ise, araştırmamızın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmamıza katılacak yukarıda adı geçen farklı fakültelerden seçilen lisans öğrencileri rastlantısal olarak belirlenecektir. Literatür taramalarının ardından hazırlanacak anket formunun kullanılmasıyla saha çalışması gerçekleştirilecektir. Araştırmanın yaygın etkisinin arttırılması kapsamında da çalışmanın sonuçlarına dair üniversite bünyesinde öğrencilere yönelik bir seminer düzenlenecektir. |