”Hemşirelik Beceri Eğitiminde kullanılmak üzere, simüle eğitim materyali olarak flakon geliştirilmesi ve öğrencilerin ilaç hazırlama eğitiminde etkinliğinin değerlendirilmesi”


Creative Commons License

Alan N.(Yürütücü), Özden D., Gürol Arslan G., Yılmaz İ., Göktuna G.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2019 - 2022

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Temmuz 2019
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2022

Proje Özeti

AMAÇ Hemşirelik okullarında flakondan ilaç uygulama becerisi, önce laboratuvar ortamında öğretilmekte sonra klinik alanlarda beceri pekiştirilmektedir. Simule eğitim materyali flakonlarla öğrencinin uygulama yapması, uygulamayı pekiştirmesine ve hatalı uygulamaların engellemesine katkı sağlar. Mesleksel beceri laboratuvarlarında çalışma sırasında flakon özelliği taşıyan ancak ilaç olmayan eğitim materyallerine gereksinim vardır. GEREÇ VE YÖNTEM Flakon içinde kullanılan toz maddenin beceri uygulamasına en iyi şekilde hizmet etmesi için 1. Grup flakona 0.5 gr nişasta, 2. Grup flakona 0.5 gr pudra ve 3. Grup flakona 0.5 gr pudra şekeri eklenerek flakon kapatma makinası ile kapatıldı. Çalışmanın ilk aşamasında deney grubu için hazırlanmış simule flakonlar, flakondan ilaç çekme becerisini deneyimlemiş hemşire öğretim elemanları tarafından işlerliği değerlendirildi (n=47). İkinci aşamada öğrencilere flakondan ilaç hazırlama ile ilgili teorik sunum anlatıldı. Katılmak isteyen öğrenciler randomize olarak deney (n=122) ve kontrol (n=120) grubuna ayrıldı. Uygulama, öğretim elemanı tarafından gösterildikten sonra, öğrencilerden beceriyi gerçekleştirmeleri istendi. Uygulama sonunda, öğrenciler tarafından flakon işlerliği ve beceri uygulaması değerlendirildi.Verilerin analizi için SPSS 22.0 programı kullanıldı. Sayı, yüzde, ortalama, minimum-maksimum değerler, flakon işlerliği açısından içinde bulunan toz maddenin etkinliğini değerlendirmek amacıyla Kruskal Wallis H testi uygulandı. Deney ve kontrol grubunda flakonun işlerliği ile ilgili karşılaştırmalar için bağımsız gruplarda ikili karşılaştırma testi olarak Mann-Whitney U testi uygulandı. BULGULAR Nişasta, pudra ve pudra şekeri arasında işlerlik açısından en etkili madde, pudra şekeri olarak öğretim elemanları tarafından belirlenmiştir (p<0,001). Öğrencilerin Flakon işlerliği değerlendirme toplam puanı deney grubunda istatistiksel olarak anlamlı derecede düşük bulunmuştur (p<0,001). İstatistiksel olarak anlamlı bulunmasa bile, beceri uygulamasına ait geri bildirim toplam puanı deney grubunda daha yüksek bulunmuştur. SONUÇ VE ÖNERİLER Flakondan ilaç hazırlama becerisi için hazırlanan simule flakonlar, gerçek ilaç flakon formundaki özellikleri bulundurması nedeniyle öğrencinin beceri etkinliğini artırmaya yardımcı olduğu görülmüştür. Sağlık alanında eğitim veren bölümlerin, flakondan ilaç çekme becerisi öğretimi sırasında, simule flkonla uygulamanın yapılması önerilmektedir.