Göktaş T. (Yürütücü)
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2018 - 2019
Asenkron motorlar dayanıklı, güvenilir ve bakım gerektirmeyen yapılarından dolayı yıllar boyunca
endüstride üretimin neredeyse tüm aşamalarında en yoğun iş yüküne sahip motorlardır. Bu tip motorlar
dayanıklı olmasına rağmen kötü çalışma koşulları, sık kalkma-durma, üretim aşamasındaki bazı
aksaklıklar vb. sebepler motorun çalışmasını etkilemekte ve motorda beklenmedik arızalara sebep
olmaktadır. Bu arızalardan kırık rotor arızasının tespiti için kullanılan en yaygın metot motor akım imza
analizi ile arızaya ilişkin temel harmoniğin yan bandlarının analiz edilmesidir. Eğer motor düşük frekanslı
yük momenti salınımına maruz kalırsa, salınım ile ilişkili harmonikler kırık rotor çubuk arızasına benzer
bir davranış sergilerler. Bu gibi durumlarda stator akım spektrumu analizi yanlış anlaşılabilmekte ve
bundan dolayı kırık rotor çubuk arızasının tespiti zorlaşabilmektedir.
Yük momentindeki salınım asenkron motorun kontrol ve sistem dinamiğini etkilemekle birlikte yük
salınımına maruz kalan bu tip motorlarda doğru ve net bir durum tespiti yapmak oldukça zorlaşmaktadır.
Yük momenti salınımı durumunda asenkron motorların akım spektrumu incelendiğinde yanıltıcı hata
sinyalleri görülebilmektedir.
Bu çalışmada, yük momenti salınım frekansı kırık çubuk arızasıyla çakıştığında kırık rotor çubuğu
arızasını tespit etmek için Motor Kare Akım İmza Analizi (MSCSA) yöntemi kullanılacaktır. Önerilen
yöntemin etkinliğini kanıtlamak için 2D-FEM simülasyonları ve deneyleri gerçekleştirilecektir.