Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Adaylarına Yönelik Dijital İçerik Üretme Eğitimi


Creative Commons License

BİLEN O. (Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2021 - 2023

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Nisan 2021
  • Bitiş Tarihi: Ocak 2023

Proje Özeti

ÖZET

Bilim ve teknolojideki hızlı ilerleme ve gelişmeler, iletişim imkânlarının çeşitlenmesi, bilginin yoğun bir biçimde artması, dünyanın ve ülkelerin içinde bulunduğu süreç ülkemizin eğitim politikalarını da doğrudan etkilemektedir. Son yıllarda bilgi ve teknoloji alanındaki gelişmeler eğitim sistemine de yansımış, eğitim-öğretim sürecinde mümkün olan en üst seviyede bu imkânlardan yararlanılmaya gayret gösterilmiştir. Bu bağlamda okullarda "Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi" başlatılmış, sınıflara akıllı tahtalar yerleştirilmiş, öğrencilere tabletler dağıtılmıştır. Bunun yanında, yaşadığımız salgın sürecinde bütün okulların kapalı olması sebebiyle Milli Eğitim Bakanlığı uzaktan eğitim sistemine geçmiş, bütün öğrenci ve öğretmenler çevrimiçi platformalar üzerinden ders yapmak zorunda kalmışlardır. Gerek okulların açık olduğu yüz yüze eğitimin yapıldığı, akıllı tahta ve tabletlerin kullanıldığı dönemde gerekse zorunlu olarak uzaktan eğitimin uygulandığı pandemi sürecinde en önemli eksiklik dijital içerik konusu olmuştur. Bu anlamda, dijital dönüşümde içerik önemli bir unsur olmaktadır ve içerik olmadan dönüşümün tam olarak gerçekleşmesi de mümkün görünmemektedir. İlahiyat Fakültesi, hem Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde görev alacak öğretmeleri hem de Diyanet işleri Başkanlığı bünyesinde görev alacak din görevlilerini yetiştiren bir kurumdur. Proje kapsamında Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde görev almayı düşünen Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen adayları için, zihin haritalama yöntemi kullanılarak Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB) derslerine yönelik dijital içerik üretimi yapmayı ve dijital içerik üretme eğitimi vermeyi amaçladık. Proje kapsamında üretilen içerikler Milli Eğitim Bakanlığı’nın ilgili birimleri ile de paylaşılacak ve başta Eğitim Bilişim Ağı (EBA) olmak üzere bütün öğretmenlerin kullanıma sunulacaktır. Projemizin hedef kitlesini Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencilerinden Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde çalışmayı düşünen öğretmen adayları oluşturmuştur. Proje kapsamında 25 kişiye eğitim verilmiştir. Ülkemizde özellikle DKAB alanında zihin haritaları ile üretilmiş içeriklerin yeterli düzeyde olmadığı düşünüldüğünde projenin hem yeni teknolojileri kullanmayı öğretmesi ve hem de dijital dönüşüme katkı sağlaması bakımından özgün olduğu düşünülmektedir. Bunun yanında eğitimdeki çağdaş gelişmeler bağlamında dijital içerik üretimi ve zihin haritalamanın anlatılması, katılımcıların bilimsel ve teknolojik gelişmelere olan ilgi ve merakını artırmıştır. Proje ile eğitim alanında dijital içerik üretme hususunda bir 6 farkındalık yaratılmış, projenin sürdürülebilir olmasından dolayı yeni projelerin de hazırlanmasına yönelik motivasyon sağlanmıştır.

Anahtar Kelimeler: Zihin Haritalama, Dijital İçerik, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi.