Yeşil Yıldızlı Otel İşletmelerinin Gerçekleştirdiği Uygulamaların Çalışanların ve Müşterilerin İşletmeye Yönelik Tutumlarına Etkisi: İklim Değişikliği Farkındalığının Rolü


Akgündüz Y. (Yürütücü), Alkan C., Koba Y.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2023 - 2024

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Ocak 2023
  • Bitiş Tarihi: Ağustos 2024

Proje Özeti

Otel işletmeleri hem faaliyetleriyle iklim değişikliğini tetiklemekte hem de bu işletmelerin faaliyetleri iklim değişikliğinden olumsuz olarak etkilenmektedir. Bu nedenle otel işletmeleri ve iklim değişikliği ilişkisinin incelenmesi gerekmektedir. Bu projenin amacı otel işletmeleri tarafından gerçekleştirilen yeşil uygulamaların çalışanların ve müşterilerin tutumlarını nasıl etkilediğini belirlemek ve bu etkide iklim değişikliği farkındalığının rolünü belirlemektir.
Alan araştırması İzmir’de bulunan Çevreye Duyarlı Turizm İşletme Belgeli (Yeşil Yıldız) 28 adet otel işletmesinde gerçekleştirilecektir. Projede nicel ve nitel veri toplama yöntemleri bir arada kullanılacaktır. Nicel araştırma kapsamında otel çalışanlarına ve müşterilerine uygulanmak üzere iki farklı anket formu hazırlanmıştır. Otel çalışanlarına uygulanacak anket formunda Yeşil Uygulamalar Ölçeği, İklim Farkındalığı Ölçeği, İşgören Avukatlığı Ölçeği, Müşteri Vatandaşlık Davranışları Ölçeği ve katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek amacıyla ifade edilmiş sorular yer almaktadır. Çalışanlara uygulanmak üzere hazırlanan anket formunda ise Yeşil Uygulamalar Ölçeği ve İklim Farkındalığı Ölçeğinin dışında e-WOM (elektronik ağızdan ağıza iletişim) Niyeti Ölçeği, Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Ölçeği ve çalışanların demografik özellikleri belirlemek amacıyla ifade edilmiş sorular yer almaktadır. İlçelerdeki yeşil yıldızlı otellerin ilin yeşil yıldızlı otellerin toplam oda sayısındaki payı dikkate alınarak kota örnekleme yönetimi ile 500 çalışan ve 500 müşteriden veri toplanması hedeflenmektedir. Nicel verilerin geçerlilik ve güvenirlik testleri doğrulayıcı faktör analizi esas alınarak test edilecek olup, doğrudan etki ve düzenleyici etki hipotezleri SPSS-PROCESS Macro kullanılarak sınanacaktır.
Nitel araştırma ile otel çalışanları ve müşteriler ile yarı biçimlendirilmiş görüşmeler yapılarak yeşil uygulamaların işletmeye yönelik tutumlarını nasıl etkilediğine ilişkin derinlemesine bilgi sağlanacaktır. Nitel veriler betimsel analize ve içerik analizine tabi tutulacaktır.  Ortalama 30 çalışan ve 30 müşteri ile görüşülmesi durumunda verinin doygunluğa ulaşması beklenmektedir. Ayrıca işletmelerin iklim değişikliği ile mücadele kapsamında gerçekleştirdiği uygulamaların fotoğraflanması ve proje kapsamında bir fotoğraf sergisi açılarak öğrenciler, işletme yöneticileri ve kamuoyu ile paylaşılarak farkındalık yaratılması da hedeflenmektedir.
Araştırma bulgularının otel işletmelerinin gerçekleştirdiği yeşil uygulamaların çalışanlar ve müşteriler tarafından nasıl algılandığının belirlenerek hem işletme yöneticilerine uygulamaya yönelik önerilerde bulunulması hem de pazarlama, örgütsel davranış ve turizm alanyazında bu kapsamda yapılmış bir araştırmaya rastlanmamış olması nedeniyle alan yazındaki boşluğu doldurması beklenmektedir.