Pediatri Hemşireliğinde Klinik Öncesi Güçlendirme Eğitiminim Klinik Karara Verme, Klinik Konfor ve Dersin Yeterliliğine Etkisi


Bektaş İ., Bektaş M., Özalp Gerçeker G., Ayar D., Akdeniz Kudubeş A., Selekoğlu Ok Y. (Yürütücü), et al.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2021 - 2022

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Mart 2021
  • Bitiş Tarihi: Eylül 2022

Proje Özeti

Bu araştırmada son sınıf Hemşirelikte Bakım Yönetimi dersi kapsamında Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı’nda intörnlük eğitimini sürdüren öğrencilere verilen klinik uygulama öncesi yapılandırılmış pediyatrik senaryo temelli eğitimin, öğrencilerin klinik karar vermede özgüven ve anskiyete, pediyatrik klinik konfor ve algılanan çocuk hemşireliği yeterliliğine olan etkisini değerlendirmek için planlanmıştır. Araştırmamız Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi son sınıf Hemşirelikte Bakım Yönetimi dersi kapsamında 2021-2022 Güz-Bahar dönemlerinde Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı’nda intörnlük eğitimini sürdürmüş öğrenciler ile yürütülmüştür. Araştırmada pre-post test eşleşmemiş grup dizaynı kullanılmıştır. Araştırmanın veri toplama araçları “Hemşirelik Öğrencileri İçin Klinik Karar Vermede Özgüven ve Anskiyete Ölçeği”, “Pediatri Hemşireliği Öğrencileri Klinik Rahatlık ve Endişe Değerlendirme Aracı”, “Hemşirelik Öğrencileri İçin Çocuk Hemşireliği Yeterlilik Ölçeği” deney ve kontrol gruplarına uygulanmıştır. Deney grubundaki öğrencilere iki günlük yapılandırılmış bir eğitim programı uygulanmıştır. Eğitimde pediyatrik senaryolar ve öğrencilerin senaryolarda belirlenen becerileri öğretim elemanları rehberliğinde küçük gruplara ayrılarak soru-cevap, tartışmalar ile hemşirelik tanılarını oluşturmaları ve bakım planı hazırlamaları sağlanmıştır. Kontrol grubu standart intörnlük programındaki eğitimi almışlardır. Verilerin istatistiksel analizinde sayı ve yüzdeler, deney ve kontrol grubunun pre-post test puanları iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi ile grupların kendi içinde pre-post test puanları bağımlı gruplarda t-testi ile, öntestte fark olan ortalamalarda Ancova testi kullanılmıştır.

Araştırmamızın sonucunda, öğrencilerin klinik rahatlık ve endişe ölçeğinin endişe alt boyutunda girişim grubu lehine fark saptanmıştır (p<0.05). Girişim ve kontrol grubu klinik rahatlık, klinik karar vermede öz güven ve anksiyete ölçeği puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark saptanmamıştır (p>0.05). Girişim ve kontrol grubunun pediatri hemşireliği yeterlilik ölçeği puan ortalamaları arasında girişim grubu lehine anlamlı fark saptanmıştır

(p<0.05).

Sonuç olarak hemşirelik öğrencileri için klinik öncesi yapılandırılmış güçlendirme eğitiminin öğrencilerin pediyatri hemşireliği yeterlilik düzeylerini arttırdığı, öğrencilerin klinik endişelerini azalttığı, klinik karar vermede öz güven anksiyete düzeylerini etkilemediği gözlenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Hemşirelikte klinik karar verme, klinik endişe rahatlık, pediyatrik

yeterlilik