Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2018 - 2021
İçinde bulunduğumuz bilgi çağı, tüm bilim alanlarında hızlı gelişmelere sahne olmakta ve bunların insan hayatına yansıması geçmişe oranla çok daha hızlı bir şekilde gelişmektedir. Bilişim teknolojilerin gelişmesi tasarım disiplininde de etkilerini göstermektedir. Mimarlar ve tasarımcılar on yıllardır bu teknolojilerden faydalanmaktadır. Ancak konsept eskizi yapma aşamasında halen geleneksel manuel çizim yöntemleri kullanılmaktadır. Konsept model oluşturma aşamasında ise bilgisayardan yararlanılmaya başlanmaktadır. Bu çalışmada tasarımın konsept aşmasında kullanılmak üzere sanal gerçeklik (Virtual Reality - VR) ortamında hızlı eskiz modelleme yöntemi geliştirilmiştir. Geliştirilen algoritma ve sayesinde konsept tasarımı aşamasında 3 boyutlu eskiz yapmak ve bunu görüntülemek mümkün olmaktadır. Dolayısıyla projenin amacı, irrasyonel form modellemede iki boyutlu eskizin üç boyutlu modele aktarımındaki zorluklara bir çözüm geliştirmek üzere, mimari tasarımın eskiz aşamasında sanal gerçeklik teknolojisi kullanarak el hareketleriyle hızlı modelleme yöntemi geliştirmektir. Projenin çıktılarından temel beklenti, söz konusu üç boyutlu eskizleme sürecinin, mimari tasarım öğrencilerine fayda sağlayacak şekilde kullanılması ve eğitime entegre edilebilmesi için önerilerin geliştirilmesidir. Projenin özgün yanı, mevcut çalışmalardan farklı olarak, sanal gerçeklik ortamındaki araçları kullanarak, kesin modellemeyi değil, eskiz sürecinin arayışlarına yanıt veren farklı ve çoklu hareketlerin ortalamasını alarak eskizin 3 boyutlu modellemesinin yapılmasıdır.
Anahtar Kelimeler: Sanal Gerçeklik, Sayısal Eskiz, Mimari Konsept