ARI ASTER VE ROBERT EGGERS SİNEMASININ 'YÜKSELTİLMİŞ KORKU' SANAT VE AMERİKAN ULUSAL KİMLİĞİ BAĞLAMINDA ANALİZİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Film Tasarımı Anasanat Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CEREN GÜLEROĞLU

Danışman: Dilek Tunalı

Özet:

ÖZET

“Yükseltilmiş korku” (elevated horror / post-horror) olarak adlandırılan, 2010’lardan itibaren Amerikan korku sinemasını endüstriyel bağlamda yeni bir döngüye sokan ve sanat korkusuyla bağdaştırılan bu trend, korku sever popüler kitle, niş zevklere sahip elit kitle ve korku çalışmalarını tartışmaya dahil etmiştir. Bu döngü sinema çalışmalarında adlandırılması ve tür bağlamında değerlendirilmesi konusunda problemlidir. Ancak bu trend de diğer korku türlerinde olduğu gibi Amerikan toplumunun kolektif korku ve arzularını kültür, politika, toplumsal cinsiyet ve ırk bağlamında yansıtmaktadır. Klasik anlatıya muhalif olduğu ve ana akım korkudan daha derin anlamlar içerdiği iddia edilen bu akımın özellikle ‘entelektüel’ kitleye hitap ettiği düşünülmektedir. Korku sinemasında da dünyayı hegemonyası altına alan Amerikan sineması, kendi içindeki üst ve alt kültür hiyerarşisini bu döngünün sanatsal, derinlikli ve sembolik yapısıyla birlikte inşa etmiş ve hali hazırda varolan bir türü yeniden üretip pazarlama stratejisi olarak piyasaya sürmüştür. Spesifik olarak aile kavramına odaklanan bu akımın filmleri Amerikan ulusal kimliğinin ‘istisnai’ yapısını alaşağı eden, varolan sisteme karşı sanatsal bir başkaldırı niteliğinde değerlendirilmektedir. Bir diğer yandan yükseltilmiş korkuya atfedilen üslupsal özelliklerin bu trende özgü olmadığı savunulmakta ve korku çalışmalarınca bu döngünün bir tür oluşu reddedilmektedir. Önemli olan nokta ise bu tartışmanın Amerikan hegemonyası etrafında şekillenmesi ve uluslararası etkisinin göz ardı edilmesidir. Bu çalışma biçimsel içerik analizi yöntemiyle ortaya konulmuştur. Çalışmanın asıl amacı Amerikan kimliğinin ve hegemonyasının sanatla olan ilişkisini yükseltilmiş korku kavramından yola çıkarak açıklamaktır. Yükseltilmiş korku döngüsünde en çok sözü edilen Robert Eggers ve Ari Aster isimli iki yönetmenin filmlerine odaklanılacaktır. Çalışmada Cadı (The Witch 2015), Deniz Feneri (The Lighthouse 2019), Ayin (Hereditary 2018) ve Ritüel (Midsommar 2019) sınırlılıkları kültür ve kimlik bağlamında incelenecektir.

Anahtar Kelimeler: “Yükseltilmiş Korku”, Amerikan Ulusal Kimliği, Amerikan İstisnacılığı, Ari Aster, Robert Eggers