Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: TARIK ZANA ARSLAN
Danışman: Dilek Tunalı
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Zaman
düşüncesi birçok kişi için önem arz etmektedir. Zamanın, hafızanın ve
anımsamanın insanlar üzerinde etkisi çok olumuştur. Bu düşünceyle hayata bakan
birçok insan olmuştur. Marcel Proust “Kayıp
Zamanın İzinde” adlı eserinde yaratmaya çalıştığı zaman düşüncesi de bu fikirle
oluşmuştur. Proust’un yapıtında yarattığı zaman, sinemada karşımıza
çıkmaktadır. Tezin amacı, Proust’un yapıtında yaratmaya çalıştığı zaman
düşüncesinin sinemada olup olmadığıdır.
Marcel Proust’un yapıtında
yaratmış olduğu zaman, hafıza ve anımsama kavramlarının Alain Resnais
sinemasında karşılığının olup olmadığı düşünüldüğünde her iki sanatçının ortak
özellikleri tespit edilmektedir. Proust’un amacı geçmişte yaşanan birtakım
durumları anıları ve özlemleri yeniden hatırlamaya çalışmaktır. Bu hususta
yapıtında geçmişi yeniden yaşayabilmek için belirli kodlar yaratmış ya da
dönemin felsefesinden yararlanmıştır. Proust’un yaratmış olduğu kodlar sinemada
karşımıza Alain Resnais’nin filmlerinde çıkmaktadır. Proust ve Resnais zamanın
insanlar üzerinde bıraktığı etkileri göstermeye çalışmaktadırlar. Her iki
sanatçı da okur ve izleyicilerine bunu aktarabilmek için farklı yollar
aramışlardır. Tezin amacı bu yolları tespit etmektir.
Anahtar Sözcükler: Kayıp Zamanın İzinde, İstem-dışı
bellek, Resnais, Proust, Bergson