Marcel Proust Ve Sinema: Alain Resnais Sinemasının Proustçu Zaman, Hafıza Ve Anımsama Kavramları Üzerinden İncelenmesi


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TARIK ZANA ARSLAN

Danışman: Dilek Tunalı

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

 

            Zaman düşüncesi birçok kişi için önem arz etmektedir. Zamanın, hafızanın ve anımsamanın insanlar üzerinde etkisi çok olumuştur. Bu düşünceyle hayata bakan birçok insan olmuştur. Marcel Proust “Kayıp Zamanın İzinde” adlı eserinde yaratmaya çalıştığı zaman düşüncesi de bu fikirle oluşmuştur. Proust’un yapıtında yarattığı zaman, sinemada karşımıza çıkmaktadır. Tezin amacı, Proust’un yapıtında yaratmaya çalıştığı zaman düşüncesinin sinemada olup olmadığıdır.

Marcel Proust’un yapıtında yaratmış olduğu zaman, hafıza ve anımsama kavramlarının Alain Resnais sinemasında karşılığının olup olmadığı düşünüldüğünde her iki sanatçının ortak özellikleri tespit edilmektedir. Proust’un amacı geçmişte yaşanan birtakım durumları anıları ve özlemleri yeniden hatırlamaya çalışmaktır. Bu hususta yapıtında geçmişi yeniden yaşayabilmek için belirli kodlar yaratmış ya da dönemin felsefesinden yararlanmıştır. Proust’un yaratmış olduğu kodlar sinemada karşımıza Alain Resnais’nin filmlerinde çıkmaktadır. Proust ve Resnais zamanın insanlar üzerinde bıraktığı etkileri göstermeye çalışmaktadırlar. Her iki sanatçı da okur ve izleyicilerine bunu aktarabilmek için farklı yollar aramışlardır. Tezin amacı bu yolları tespit etmektir. 

Anahtar Sözcükler: Kayıp Zamanın İzinde, İstem-dışı bellek, Resnais, Proust, Bergson