Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SİBEL YILMAZ ELÇELİK
Danışman: Berna Tataroğlu Taşdan
Özet:
Bu araştırmanın amacı sınıf
öğretmenlerinin matematiksel etkinlikleri hazırlama yeterliklerinin incelenmesi
ve matematiksel etkinlikleri hazırlama yeterliklerine ilişkin görüşlerinin
belirlenmesidir. Araştırma
genel tarama modeline dayalı ve karma desenli bir çalışmadır.
Araştırmada veriler 2022-2023
eğitim-öğretim yılında İzmir ili Karabağlar ilçesinde bulunan bazı resmi
ilkokullardan toplanmıştır. Nicel veriler için örneklem grubunu Karabağlar
ilçesinde resmi ilkokullarda görev yapan 147 sınıf öğretmeni oluşturmuştur.
Nitel veriler için çalışma grubunu ise nicel verilerin toplandığı örneklem
grubundan gönüllü olarak araştırmaya katılan 10 sınıf öğretmeni oluşturmuştur.
Araştırmada nicel veriler “Kişisel Bilgi Formu” ve Su Özenir vd. (2018) tarafından
geliştirilen “Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Dersi Etkinlikleri
Hazırlama Yeterliklerini Belirlemeye Yönelik Ölçek” aracılığıyla toplanmıştır. Nitel
veriler ise araştırmacı tarafından geliştirilen “Yarı Yapılandırılmış Görüşme
Formu” ile toplanmıştır.
Görüşme soruları matematik dersi etkinlikleri hazırlama yeterlikleri kavramı ve
alt boyutlarını içeren kavramlarla ilişkili olarak hazırlanmıştır. Araştırmadan
elde edilen nicel verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler (frekans,
yüzde, ortalama ve standart sapma), ortalamaların karşılaştırılmasında t-testi
ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde
ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.
Yapılan nicel analizler ile sınıf
öğretmenlerinin matematik dersi etkinlikleri hazırlama yeterlikleri ölçeği puan ortalamasının “yüksek
düzeyde” olduğu tespit edilmiştir. Ölçeğin alt boyutlarında; kendini yeterli görme-kendine güven-öğrenci
güdüleme alt boyutu puan
ortalamalarının “yüksek”, öğretim stratejileri geliştirme alt boyutu puan ortalamalarının “yüksek” ve genel
teknoloji kullanımı alt
boyutu puan ortalamalarının “yüksek” olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin
cinsiyet, tamamlanan eğitim düzeyi, mezun olunan program, Matematik Öğretimi dersi
alma durumu ve okutulan sınıf değişkenleri ölçek ve alt boyutları açısından
incelendiğinde anlamlı bir farklılaşmaya neden olmadığı görülmüştür. Ancak
mesleki kıdem ve hizmet içi eğitim alma durumu değişkenlerinde ölçek alt
boyutlarında anlamlı bir farklılaşma saptanmıştır.
Yapılan nitel analizler ile matematiksel etkinlik
hazırlama sürecinde kendini yeterli gören altı sınıf öğretmeninin daha önce
matematiksel etkinlik tasarladığı, dört sınıf öğretmeninin daha önce
matematiksel etkinlik tasarlamadığı, derslerinde hazır etkinliklerden faydalandığı
sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin matematiksel etkinliği hazırlarken/tasarlarken
“öğrencinin ilgisini ve dikkatini çekme, öğrenciye yarar sağlama/etkili/verimli
olma, öğrenci seviyesine uygunluk, somutlaştırmaya yardımcı olma, anlaşılırlık,
az maliyetli olma, fiziksel ortama uygunluk” gibi kriterleri dikkate aldıkları,
uygularken ise “öğrenci katılımı, anlaşılırlık, kolay uygulanabilir olma,
ipuçları verme, etkinliklerde akıcılık, bir etkinlik ile birkaç kazanıma ulaşma”
gibi kriterleri gözettikleri görülmüştür. Öğretmenlerin etkinlikler
aracılığıyla öğrencilere kazandırmayı hedeflediklerinde ağırlıklı olarak “kazanımı
gerçekleştirme, arkadaşlık ilişkilerini
geliştirme/işbirliği yapabilme, fiziksel katılım” görüşleri öne çıkmıştır. Sınıf
öğretmenlerinin etkinlik uygulama sürecinde en çok “soru-cevap” yöntemine başvurdukları
belirlenmiştir. Etkinlik hazırlama/tasarlama süreci ile ilgili öğretmenler genel
olarak teknolojiden yararlandıklarını ve bu süreçlerle ilgili duygularının olumlu
olduğunu ifade etmişlerdir. Etkinlik tasarlama ve uygulama süreçlerinde
özellikle konu ile ilgili bilgi eksiklikleri olduğunu ve “zaman
ayırma ve uygun etkinlik bulma” konusunda zorluk yaşadıklarını belirtmişlerdir.
Zorlukları aşma yollarını ağırlıklı olarak “düşünmeye zaman ayırma, araştırma yapma/yeniliğe
açık olma/kendini sürekli geliştirme” şeklinde ifade etmişlerdir. Matematiksel
etkinlik hazırlama ve uygulama konusunda kendilerini geliştirmeleri için ise “eğitimlere
katılmaları” gerektiğini ifade etmişlerdir. Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda sınıf
öğretmenlerinin matematiksel etkinlik hazırlama yeterlikleri alt boyutları
kapsamındaki yeterlikler üzerinde yoğunlaşılması ve bu yeterliklerin
geliştirilmesine yönelik çalışmaların yapılabileceği şeklinde önerilerde
bulunulmuştur.