Sağlıkta Kalite Standardı Sürüm 6 Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer (KBRN) Tehlikelerinin Yönetimi Standardı kapsamındaÇiğli Eğitim ve Araştırma Hastanesinde çalışanların bilgi düzeyi değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sağlıkta Kalite Geliştirme ve Akreditasyon Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GAMZE CİRİT

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Abdurrahman Hüseyin Baskın

Eş Danışman: Vahide Bayrakal

Özet:

Sağlıkta kalite kavramı söz verilen zamanda, verimli, etkin, güvenli ve emniyetli, adil, hasta ve hasta yakınlarını esas alan sağlık hizmeti sunmak olarak tanımlanmaktadır. Sağlıkta Kalite Standartları-Hastane Versiyon Altı hastane setinde yer alan "Kimyasal Biyolojik Radyolojik Nükleer Tehlikelerin Yönetimi" standardı, hastane içinde ve dışında ortaya çıkacak bu tehlikelere yönelik önleme, zarar azaltma ve iyileştirme faaliyetlerini belirtmektedir. Bu kapsamda hastaneler çevre güvenliği dahil olmak üzere hasta, hasta yakını ve çalışan güvenliğini sağlayarak bakanlıkça belirlenen rolleri doğrultusunda yükümlü tutulmaktadır. Yüksek lisans tez araştırmasının temel amacı Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer (KBRN) tehlikelerinin yönetiminde görev alacak hastane personelinin afet planı içerisine uyum sağlaması ve Sağlıkta Kalite Standartları Sürüm Altı doğrultusunda "KBRN Tehlikeleri Yönetimi" için bir model oluşturup olumlu yansımalarını sunmak ve sağlık kurumları ile paylaşımlarda bulunmaktır. Bu kapsamda tanımlayıcı ve kesitsel tipte hazırlanan araştırma anketi, Kasım 2020-Nisan 2021 tarihleri arasında, Çiğli Eğitim ve Araştırma Hastanesinde çalışan toplam 195 sağlık personeline uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde Statistical Package for Social Sciences (SPSS) for Windows 26.0 lisanslı yazılım kullanılmıştır. Veriler, tanımlayıcı istatistiksel metotlar (Yüzde, Ortalama, Standart sapma), t-testi ve tek yönlü varyans (ANOVA) testi kullanılarak analiz edilmiştir. Yüksek lisans tez araştırması anketine katılmayı kabul eden katılımcıların yanıtları analiz edildiğinde Sağlıkta Kalite Standartları Sürüm Altı çerçevesinde KBRN Tehlikeleri yönetimi standardına yönelik bilincin henüz oluşmadığı, bilgi düzeyi ve bilinç yükseltme faaliyetlerinin acilen başlatılması gerektiği ve sürecin daha iyi kavranması amacıyla oryantasyon eğitimlerinden başlayarak, düzenli aralıklarla verilen hizmet içi ve tazeleme eğitimlerinde bu standarda yönelik eğitimlerin verilmesinin gerekli olduğu görülmüştür.