Village within the Grand National Assembly of Türkiye from its Establishment to its Closing Opposition to its Institutes


Creative Commons License

Çakmak F.

Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, vol.6, no.15, pp.221-250, 2007 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

Peculiar to Turkish educational system, the village Institutes, was unique for that time
with respect to other educational systems implemented all around the world. This system
which was aimed to bring Turkish revolution into villages consequently raised serious
objections within Turkish Parliament as it brought about radical changes. Despite implicit
rejections, this system of village institutes was put into practice for a few years without any
intermission together with the support given by Ġsmet Inonu and efforts made by Hasan Ali
Yücel, Minister of Education and Ġsmail Hakkı Tonguç, Head of Primary Education. However,
local and foreign political changes occurred following the Second World War, caused the system of Village Institutes to come to an end. In 1947, increasing voices in the Turkish
Parliament began to have more effect. In the mean time, the system started to depravate after
Ġsmail Hakkı Tonguç and Hasan Ali Yücel were dismissed. Until 1954 when this system was
completely abandoned, it was exposed to many alterations and finally joined with Teachers
School. This paper explores the opposition in the Turkish Parliament directed to the system of
village institutes based on official records and documents. 

Köy Enstitüleri Türk Eğitim sistemine özgü, dünya üzerinde başka bir örneği olmayan bir eğitim sistemidir. Türk Devrimini köye götürmeye yönelik ortaya konan bu sistem getirmiş olduğu radikal değişimlerle, daha başlangıçta TBMM’de kendisine bir muhalefet oluşturmuştu. İsmet İnönü'nün desteği ile birlikte, Milli Eğitim Bakanı Hasan Ali Yücel ve İlköğretim Genel Müdürü İsmail Hakkı Tonguç’un çabalarıyla Köy Enstitüleri sistemi, TBMM içeresindeki sessiz muhalefete rağmen, birkaç yıl aksamadan uygulanmıştır. Fakat İkinci Dünya Savaşı sonrası içte ve dışta ortaya çıkan siyasi gelişmeler, Köy Enstitüleri sisteminin sonunu hazırlamıştır. TBMM içeresindeki sessiz muhalefet ortaya çıkarak, önce Hasan Ali Yücel’in ve ardında İsmail Hakkı Tonguç’un görevden alınmasıyla, sistem içeresinde 1947 yılı ile birlikte değişimler başlamıştır. 1954 yılında kapatılana kadar sistem devamlı surette değişime uğrayacak ve sonunda öğretmen okulları ile birleştirilerek ortadan kalkacaktır. Bu çalışmada kuruluşundan kapatılışına kadar, zabıt ceridelerine göre TBMM içeresinde sisteme yönelik muhalefet irdelenmeye çalışılacaktır.