Motivasyonel Görüşme Tekniğinin Antenatal Dönemde Kullanimi


Parlas M., Bilgiç D.

2. Uluslararası 4. Ulusal Doğuma Hazırlık Eğitimi ve Eğiticiliği, İzmir, Türkiye, 27 Ekim - 30 Kasım 2022, ss.288-289

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.288-289
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Motivasyonel görüşme (MG) yöntemi özellikle değişim için isteksiz veya ambivalan duygu ve düşünceleri olan kişilerde kullanışlı bir yöntemdir. MG’de değişimi konuşmanın amacı içsel motivasyonu ortaya çıkarmaktır. Bunun için MG’de açık uçlu soru sorma (Open-ended questions), doğrulama (Affirmation), yansıtmalı dinleme (Reflective listening) ve özetleme (Summarizing) yöntemleri kullanılmaktadır. MG’nin temel ilkeleri; empati gösterme, çelişkileri belirleme, direnci çözme ve öz-yeterliliği desteklemedir. Gebelik döneminde kadının değişen beden algıları, yeni keşfedilen sosyal ve duygusal rollere uyumu gebe kadında motivasyonu arttıran doğal bir değişim süreci yaratmaktadır. Dolasıyla gebelik, sağlık davranışı değişikliğini başlatmak ve sürdürmek için potansiyel, güçlü öğretilebilir andır. Ülkemizde antenatal dönemde MG ile yapılan çalışmalar incelendiğinde 4 adet lisansüstü teze ulaşılmıştır. Bunlardan ilki MG ile gebelerde sigara bıraktırma çalışmasıdır. Çalışmada 38 gebeye beş müdahale görüşmesi ve 3 izlem ziyareti yapılmış ve gebelerin %39.5’inin sigarayı bıraktığı ve öz-yeterlilik puanlarının yükseldiği bulunmuştur. Emzirmeyi desteklemede gebelik boyunca sürdürülen MG’nin etkisinin incelendiği çalışmada antenatal 32-36. hafta, postnatal ilk gün, 4-6. hafta, 4. ayda olmak üzere dört MG’de veriler toplanmıştır. Müdahale grubundaki annelerin kontrol grubundakilere göre daha kısa sürede emzirmeye başlama, ilk emzirme deneyimlerinde daha az sorun yaşama, emzirmede kendine güvenme düzeyi puan ortalamasında ve ilk besin olarak daha fazla anne sütü verme oranlarında artış bulunmuştur. Calpbinici ve Yücel’in (2020) primipar gebelere MG yöntemi ile verilen eğitim programının doğum korkusuna, doğumda öz-yeterliliğe ve doğum şekline etkisini değerlendirdikleri çalışmada müdahale grubundaki 37 gebeye haftada bir olmak üzere toplam dört oturumda bireysel olarak “Doğum Korkusuna Yönelik MG Yöntemine Dayalı Eğitim Programı” uygulanmıştır. Çalışma sonucunda MG yöntemi ile verilen eğitim programının primiparlarda doğum korkularını azalttığı ve doğumda öz-yeterliliklerini artırdığı belirlenmiştir. MG ile yapılan bir diğer çalışmada 33 GDM’li gebeye planlı davranış teorisi temelli MG ile yapılandırılmış eğitim programı uygulanmış ve GDM‘li gebelerde tutum, öznel norm ve niyete etki ederek diyabet yönetimine katkı sağladığı bulunmuştur. Hemşireler, eğitimleri boyunca MG adı altında özel bir eğitim almamakla birlikte, MG’nin temel ilkelerini profesyonel meslek hayatlarında kullanmaya ilişkin temel bilgi ve beceriye çoğunlukla sahiptir. MG becerilerini geliştirmek isteyen hemşirelerin; uzmanlar tarafından yurt içinde/dışında düzenlenen kurslara katılarak MG tekniği hakkındaki bilgi ve deneyimlerini arttırabilirler. Böylece bireyleri sağlıklı davranış değişikliğine yöneltmede MG tekniği ile danışmanlık yapabilirler.

Anahtar Kelimeler: motivasyonel görüşme tekniği, antenatal dönem, hemşirelik

Motivational interviewing (MI) method is especially useful for people who are reluctant to change or have ambivalent feelings and thoughts. The purpose of talking change in MI is to reveal intrinsic motivation. For this, open-ended questions, affirmation, reflective listening and summarizing methods are used. The basic principles of MI; showing empathy, identifying conflicts, resolving resistance, and promoting self-efficacy. Changing body perceptions of women during pregnancy and adaptation to newly discovered social and emotional roles create a natural changing process that increases motivation in pregnant women. Pregnancy is a potentially powerful “teachable moment” to initiate and maintain health behavior change. When the studies conducted with MI in the antenatal period in our country were examined, 4 theses were reached. The first study is smoking cessation in pregnant women with MI. It was found that 39.5% of the pregnants quit smoking and their self-efficacy scores increased. In a study examining the effect of MG continued throughout pregnancy in supporting breastfeeding, it was found that mothers in intervention group started to breastfeed in a shorter time than the control group, had fewer problems in their first breastfeeding experience, increased self-confidence in breastfeeding. Calpbinici and Yücel (2020), in which they evaluated the effect of the training program given to primiparous pregnant women with MI on fear of birth, self-efficacy at birth and delivery method, it was determined that the training program given with the MI reduced the fear of birth and increased their self-efficacy at birth. In another study, a planned behavioral theory-based MI-structured training program was applied to 33 pregnant women with GDM, it was found that MI contributed to diabetes management by affecting attitudes, subjective norms and intentions. Although nurses don’t receive a special education under the name of MI during their education, they often have the basic knowledge and skills to use the basic principles of MI in their professional lives. Nurses who want to improve their MI skills; they can participate in the courses organized by experts in the country / abroad. Thus, they can provide counseling with the MI technique in directing individuals to healthy behavior change.

Keywords: motivational interview technique, antenatal period, nur