Girişimcilik ve İnovasyon Yönetim Dergisi, cilt.10, sa.2, ss.23-46, 2021 (Hakemli Dergi)
ÖZ
Amaç: Bu çalışma girişimsel pazarlama boyutlarından ağlar aracılığıyla değer yaratma, informel pazarlama araştırması ve
pazara yakınlık boyutları arasındaki ilişkiyi doğrulamak ve söz konusu boyutların KOBİ’lerin yapısal özelliklerine göre hangi
şekilde farklılaştığını ortaya koymayı amaçlamıştır.
Yöntem: Girişimsel pazarlama boyutlarını ölçen 9 maddelik 3 boyutlu ölçek İzmir ilinde bulunan 387 adet KOBİ’ye
uygulanmıştır ve ölçek için doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Yapısal özelliklerin farklılıklarının ortaya konmasına
yönelik istatistiksel testler ve iki aşamalı kümeleme analizi yapılmıştır.
Bulgular: Ölçüm modeli DFA analizi sonucunda iyi uyum değerlerine sahiptir. Boyutlar arası ilişkiler istenilen düzeyde ve
pozitif yönlüdür. Girişimcilik eğitimi, cinsiyet ve eğitim özelliklerine göre önemli farklılaşmalar tespit edilmiştir. Girişimsel
pazarlama boyutları “yüksek” düzeyde algılanan kümeler, eğitim seviyesinin yüksek, girişimcilik eğitimi almış erkek katılımcılardan oluştuğu gözlemlenmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Literatür tarafından ortaya konmuş olan ilişkiler ve ölçüm modeli veriler tarafından doğrulanmıştır. Gözlenen değişkenler örtük yapıyı iyi şekilde temsil etmektedir. KOBİ sahip/yöneticilerinin ön lisans/lisans eğitimlerinin sadece akademik bilgi avantajı değil, geliştirdikleri ağların profesyonel iş hayatlarına getirdiği avantajı da kullanabildikleri ortaya konmuştur.
Özgün Değer: Çalışma güncel girişimsel pazarlama literatüründe söz konusun boyutların daha detaylı incelenmesine
yönelik yenilikçi ve özellikli bir çalışmadır. Kaynaklarının sınırlı olmasından dolayı araştırma bulguları sınırlı kaynaklar ile
yapılacak faaliyetler açısından işletmelere ışık tutmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Girişimsel Pazarlama, Girişimcilik, KOBİ
Jel Sınıflandırması: M10, M31